افسردگی سازمانی چیست؟

۱۰,۰۰۰ تومان

محصول باکیفیت

محصول با کیفیت

پرداخت امن و آنلاین

دانلود پس از پرداخت

ضمانت بازگشت وجه

ضمانت بازگشت وجه

مقاله افسردگی سازمانی یک مقاله کامل در زمینه مدیریت سازمانی است که شامل 25 صفحه است و به صورت فایل ورد(قابل ویرایش) و فایل پی دی اف (مخصوص چاپ) تهیه شده است.

شما می توانید با پرداخت هزینه ای اندک بصورت آنلاین که مربوط به هزینه نگهداری فایل ها در سرور بانک پروژه می باشد، این فایل را دانلود و از آن استفاده نمایید.

فهرست مطالب و قسمت هایی از مقاله افسردگی سازمانی در ادامه آورده شده است :

فهرست مطالب مقاله افسردگی سازمانی

  • چکیده
  • مقدمه
  • مفاهیم و تعاریف
  • تعریف سازمان
  • تعریف افسردگی
  • تعریف مفهومی افسردگی
  • دو نوع رویداد مهم در افسردگی
  • تاثیر افسردگی بر جنبه‌های هیجانی، رفتاری، شناختی، و فیزیکی فرد
  • سلامت و بیماری سازمان از دیدگاه‌های مختلف
  • سازمان‌های بیمار
  • تعریف یا ویژگیهای سازمان بیمار
  • استرس سازمانی
  • انواع سندرم سازمانی (20 سندرم مشهور سازمانی)
    • تروریسم سازمانی (Organizational Terrorism Syndrome)
    • سندرم گروه اندیشی((Group Thinking Syndrome
    • سندرم آپولو (Apollo Syndrome)
    • سندرم استکهلم(Stockholm Syndrome)
    • سندرم تغییر مکرر(Repetitive Change Syndrome)
    • پارادوکس آبلین (Abeliene Paradox)
    • سندرم در اینجا اختراع نشده (NOT Invented Here Syndrome)
    • سندرم غفلت جمعی (Pluralistic Ignorance Syndrome)
    • سندرم سیب لک دار (Bad Apple Syndrome)
    • سندرم سکوت (Silence Syndrome)
    • سندرم فراموشی (Amnesiac Syndrome)
    • سندرم صندلی گهوارهای یا تکانشی(Rocking Chair Syndrome)
    • سندرم پاریس(Paris Syndrome)
    • اختلال کاستی توجه (ADD: Attention Deficit Disorder)
    • سندرم آنارشی یا هرج و مرج سازمانی؛ وقتی که روسا رهبری نمیکنند When the Bosses Won’t Lead, Anarchy
    • کم خونی سازمانی !بقای غیر اصلح (Anemia: Only the Deadwood Survives)
    • سندرم نظام کست سازمانی(Caste System: The Anointed and the Untouchables)
    • سندرم جنگهای داخلی: تقابل ایدئولوژیها(Civil War: The Contest of Ideologies)
    • سندرم فرتوتی رهبران بنگاه ‌های اقتصادی (Decrepitude of Leaders of Economic Enterprises Syndrome)
    • سندرم افسردگی سازمانی
  • دلایل بروز افسردگی سازمانی
    • انتظارات از شغل و نقش‌ها
    • کمیت و کیفیت کار اضافی و تلاشهای روانی مضاعف
    • بیکاری پنهان (حجم کاری کم)
    • تعارض و ابهام در نقش
    • مشارکت در تصمیم گیری
    • شرایط و محیط فیزیکی کار
    • جدول زمان بندی کار
    • ارتقاء شغلی
    • قدردانی
    • استقلال تصمیم گیری
    • روابط بین فردی
  • بیماریهای مدیریت
  • ویژگی‌های مدیران کوتوله
  • نشانه‌های فرسودگی شغلی
    • شاخص‌های هیجانی
    • شاخص‌های نگرشی
    • شاخص‌های رفتاری
    • شاخص‌های روان تنی
    • شاخص‌های سازمانی
  • سکوت سازمانی
  • پیامد‌های سکوت سازمانی شامل
  • نتیجه گیری
  • منابع و مآخذ

چکیده

افسردگی سازمانی بیش از آن که یک بیماری و متعاقب آن یک مقوله درمانی باشد، یک پدیده ملی است که باید از نگاه ملی به آن نگریست.

افسردگی در واقع یک محرومیت و ناکامی از دستیابی به اهدافی است که هر سازمان یا کارکنان آن بنا بر شرایط و وضعیت موجود با آن مواجهه می‌شوند و این موضوع می‌تواند علاوه بر تضعیف جایگاه و عملکرد سازمان باعث آثار سوء بر بهره وری سازمانی باشد و این در حالی است که بهره وری سازمانی و شغلی امروزه یکی از نگرانیهای مهم مدیران و دست اندرکاران به حساب می‌آید.

همه ساله تعداد زیادی از کارمندان در کشورهای جهان با پدیده ای به نام افت بهره وری شغلی مواجهند که افت شغلی و متعاقب آن آثار سوء اقتصادی در شکل ملی می‌تواند علاوه بر مخدوش نمودن منافع سازمان، کارکنان و مردم، تأثیر ناگواری بر سلامت روان مردم گذاشته و نگرانی نامطلوبی برای خانواده‌ها به دنبال داشته باشد.

مقدمه

چالش امروزهِ سازمان‌ها ی کشور‌های در حال توسعه وجود ویژگی‌های چون افسردگی سازمانی، سکوت سازمانی و عدم وجود انگیزه فعالیت در سازمان است. سردرگمی، کارکردهای بد، رقابت داخلی، عملکرد ضعیف و قفل شدن، پنج نوع نابسامانی است که سازمان‌ها با آن مواجهند و در واقع این پنج مورد، عوامل مخربی هستند که برای مهار آنها و پیشبرد هرچه بهتر اهداف سازمان، علم مدیریت شکل گرفت، ضمن آنکه در ادبیات نوین مدیریت، مدیریت سرمایه‌های انسانی از جمله مفاهیمی است که بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است، شاید دلیل اهمیتش نیز به مهم بودن سرمایه انسانی بستگی داشته باشد، زیرا سرمایه‌های انسانی در بین سایر سرمایه‌ها از ارزش و اهمیت ویژه ای برخوردار می‌باشد.

سرمایه انسانی تنها سرمایه ای است که با مصرف نه تنهاکاهش نمی یابد بلکه بر اساس تجاربی که کسب می‌نماید اثر فزایندگی نیز خواهد داشت. مزیت دیگر سرمایه‌های انسانی بر سایر سرمایه‌های سازمان این است که استفاده و بکارگیری سایر سرمایه‌ها بستگی به سرمایه‌های انسانی دارد و بهترین و با ارزشترین سرمایه‌ها و دارائیها بدون سرمایه انسانی قابلیت استفاده نخواهد داشت.

امروزه مهمترین مزیت رقابتی سازمان‌ها نه در حوزه تجهیزات بلکه در حوزه انسانها است، سازمان‌ها یی که سرمایه‌های فکری و انسانی مناسبی داشته باشند در میدان رقابت نسبت به سایر رقبا برتری خواهند یافت و سازمان‌هایی کامروا خواهند بود که بتوانند از این سرمایه‌ها بطور موثر در جای خود استفاده نمایند و با افزایش انگیزه و توانایی آنها سازمان خود را تعالی بخشند چرا که اگرسازمان و افراد سازمان به علت برآورده نشدن یا سرکوب خواسته‌ها، فقدان عدالت اجتماعی در تقسیم منابع و ثروت جامعه و یا مسائلی از این دست، دچار افسردگی شوند بی تردید نتایجی دشوار بروز خواهدکرد.

استرس سازمانی

استرس به عنوان عامل بیماری سازمان‌ها روی سازمان‌ها و افرادآن تأثیر میگذارد. تأثیر استرس سازمانی با افزایش میزان کارگریزی، تعویض زود هنگام کارکنان، ارتباط نامناسب با ارباب رجوع، کاهش میزان امنیت شغلی، عدم سلامت محیط کار، کنترل ضعیف کیفیت محصولات و… ارتباط دارد. به بیان دیگر هر چه میزان استرس سازمانی بالاتر باشد، عوامل ذکر شده از فراوانی بیشتری برخوردارند. چنانچه میزان استرس سازمانی به طور چشمگیری افزایش یابد، فرد ممکن است مبتلا به سندرم سازمانی شود.

این سندرم(به طور کلی سندرم به تعدادی از خصوصیات، رویدادها یا رفتارها که به نظر میرسد با هم دیده میشوند یا به نحوی وابسته و هماهنگ هستند، گفته میشود و به طور اختصاصیتر به مجموعه علائمی گفته میشود که با هم دیده میشوند و میتوان آنها را حاکی از یک بیماری یا ناهنجاری خاص تلقی کرد)، زمانی ایجاد میشود که فرد اجازه ابراز عقیده نداشته باشد، امکان تخلیه هیجان فراهم نباشد و امنیت شغلی وی به حداقل ممکن رسیده باشد.

سندرم افسردگی سازمانی

گاه اوضاع سازمانی رو به وخامت می‌گذارد، مانند شرایط بحرانی اقتصاد و کمبود نقدینگی، و بحران وصول مطالبات در سازمان، در این شرایط برخی رهبران و مدیران ارشد در نهایت نمی توانند هیچگونه تماسی همدلانه با اعضای سازمان برقرار کنندو جو سازمان رو به تشنج و افسردگی و رکود میگذارد.

کارکنان سازمان به تدریج احساس رها شدگی و آسیب پذیری میکنند و فضای دلسردی بر سازمان حاکم میشود، و افراد خود را در قید و بند تعهدات ندیده و روحیه ی خود را از دست می‌دهند.

برای دریافت متن کامل مقاله افسردگی سازمانی روی دکمه زیر کلیک نمایید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “افسردگی سازمانی چیست؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرفروش ترین ها

محصولات مرتبط

شما اینجا هستید :