پیشرفت تکنولوژی نظامی از ابتدا تا قرن 21

مقاله پیشرفت تکنولوژی نظامی از ابتدا تا قرن 21 در مورد سیر تحول تجهیزات نظامی از ابتدای پیدایش بشر تاکنون صحبت می کند که در ادامه قسمت هایی از این مقاله را می خوانید. این مقاله دارای 89 صفحه است که به صورت فایل ورد و پی دی اف قابل دانلود می باشد.

۱۰,۰۰۰ تومان

محصول باکیفیت

محصول با کیفیت

پرداخت امن و آنلاین

دانلود پس از پرداخت

ضمانت بازگشت وجه

ضمانت بازگشت وجه

مقاله پیشرفت تکنولوژی نظامی از ابتدا تا قرن 21 در مورد سیر تحول تجهیزات نظامی از ابتدای پیدایش بشر تاکنون صحبت می کند که در ادامه قسمت هایی از این مقاله را می خوانید. این مقاله دارای 89 صفحه است که به صورت فایل ورد و پی دی اف قابل دانلود می باشد.

تکنولوژی نظامی در عهد کهن

دستیابی به تکنولوژی جدید از گذشته‌های بسیار دور در زندگی انسان‌ها و در تعیین سرنوشت جوامع بشری تاثیر فراوان داشته و در روند تکامل تمدن بشری خصوصاً در عهد باستان هر گاه انسان به تکنولوژی جدیدی دست ‌می‌یافت، تحول عظیمی در زندگی او رخ داده است.

تحولات تکنولوژی در زمینه‌های متفاوت و در جوامع مختلف در گذشته به طرق و روش‌های گوناگون به وقوع می‌پیوسته، ولی به علت نبودن ارتباطات و تبادل اطلاعات لازم بین جوامع، این تحولات از پویایی بسیار کمی برخوردار بوده‌اند و بسیار کند صورت ‌می‌گرفته و انتشار می‌یافته‌اند.

انسان‌های اولیه به ناچار برای حفظ جان خود به فکر کردن و ابداع وسایل زندگی و دفاع پرداختند و ‌به مرور وسایل کشاورزی و ادوات جنگی را ساختند.

ادامه در فایل کامل مقاله…

صورت نظامی گری در تاریخ بشری

انسان‌ها نیز همچون اغلب موجودات زنده و دارای حواس، موجوداتی اجتماعی‌اند و در طول تاریخ بر اساس همین خصلت طبیعی گرد هم جمع آمده و اجتماعات کوچک و سپس گروه‌های بزرگ انسانی را در قالب دهکده‌ها، شهرها و کشورها تشکیل داده‌اند.

ابتدا خانواده اولین گروه اجتماعی بوده است و سپس اقوام کوچک در گذر زمان به مرور گسترده‌تر و بزرگتر شده، نواحی جغرافیایی خاصی را پوشش داده‌اند. قبایل اولیه ابتدا بر اساس تغییرات جوی و شرایط آب و هوایی زندگی کوچ نشینی داشته‌اند و مبادرت به ییلاق و قشلاق می‌کرده‌اند و سپس جوامع ثابت و ساکن را به وجود آورده‌اند.

ادامه در فایل کامل مقاله…

نشر و گسترش تکنولوژی نظامی در قدیم

آثار پدیده‌های جغرافیایی به ویژه آثار توپوگرافی زمین بر روی عوامل پیشرفت چون ارتباطات و ترابی غیر قابل انکار است و نقش این پدیده‌ها در برقراری روابط اجتماعی بین انسانها و تبادل فکر و اندیشه‌ها بسیار موثر بوده است.

این پدیده‌ها منجر به ایجاد نواحی گوناگون جغرافیایی شده که موجب شکل گیری محدوده‌های انسانی با مرزهای مشخص گردیده و در طول زمان با یورش نظامی به وسیله اقوام و ملل گاز طبیعی و گوناگون دستخوش تغییرات کلی شده اند.

ادامه در فایل کامل مقاله…

سلاح‌های نظامیان در دوره‌های نخستین

گمان می‌رود در دوره‌های نخستین پیش از آنکه انسان به دانش و فن کار با آهن آشنایی پیدا کند ساخت سلاح به صورت کاملا ابتدایی و اکتسابی بوده است. بهترین گواه بر این مسئله هم دیوارهای سنگی شهر باستانی جریکو است که بنای آن مربوط به 8000 سال ق م بوده است. در این مدرک زنده که بخشی از آ‌ن در کاوشهای باستان شناسی سالم به دست آمده بر روی دیوارهای آن کنده کاری‌هایی از مردانی مسلح دیده می‌شود که با بهره گیری از تکنولوژی نظامی آن عصر با سلاح و تجهیزات آن دوره ایستاده اند. در این دژ نظامی دیوارهایی به ارتفاع 4 متر با پلکانهایی تراشیده شده از سنگ که راه رسیدن به برجهای دیده بانی را ممکن می‌کرده است وجود دارد. بلندی این برجها از سطح زمین 5/8 بوده که برای پشتیبانی از شهر و استحکامات نظامی و جلوگیری از حملات مهاجمان بنا می‌شده‌است.

ادامه در فایل کامل مقاله…

تهیه کلاه‌خود

به نظر می‌رسد اولین وسیله‌ای که توسط نظامیان بعنوان وسیله پدافندی مورد استفاده قرار گرفته است، کلاه خود است. از این وسیله مهاجمان نیز استفاده می‌کردند. برای ساخت آن از ورقه‌ای مسی استفاده می‌شده که پس از دما دادن به آن در کوره، هنرمندان و اهل فن آن را به صورت کاسه‌ای شکل در می‌آوردند. در نخستین روزهای ابداع آن، ساخت آن بسیار مشکل بود ولی بعدها با ظرافت تمام بر روی آن تزئیناتی نیز سوار کردند. در یونان باستان بر روی آن شکل تاجی تعبیه می‌کردند که هم آن را محکم و هم بسیار زیبا و باجلوه می‌کرد. رفته رفته کلاه خود را از آهن درست کردند و دگرگونی‌هایی نیز در آن به مرور زمان ایجاد کردند. در اوایل قرن یکم میلادی در امپراتوری روم ساخت این وسیله نخست از برنز و سپس از آهن متداول شد.

سپر و طرز تهیه آن

این وسیله پیش از آنکه به عنوان سلاح نظامیان به کار گرفته شود به وسیل انسانهای نخستین مورد استفاده قرار می‌گرفت از دوره سنگ تراشیدن یا عصر حجر، سپر برای دفاع از جان و یا پنهان ماندن از دید و بیشتر از سوی شکارچیان و یا رمه داران مورد استفاده قرار می‌گرفت. در آن زمان کلیه سپرها به یکدیگر شبیه بودند.

رفته رفته این وسیله را در تکنولوژی نظامی با دگرگونی‌هایی به کار گرفتند. سربازان پیاده نظام سنگین سلاح یونانیان از یک سپر گود دایره شکل به قطر 90 سانتیمتر که آن را هوپلون می‌نامیدند، استفاده می‌کردند. این سپر ترکیبی از چوب و برنز داشت که نفر آن را بر روی بازوی چپ نگه می‌داشت و می‌توانست تمام بدن را در برابر ضربات وارد نگه دارد.

ادامه در فایل کامل مقاله…

زره‌ های پوششی

جنگاوران قدیم برای محافظت بدن خود در برابر حملات و ضربات وارده از سلاح‌ها از یک نوع پوشش مخصوص چین دار از جنس چرم محکم استفاده می‌کردند که در قسمت جلوی این پوشش مخصوص فلز به کار رفته بود، ولی از این وسیله به علت گران بودن و همچنین نوع ساخت آن، که نیاز به مهارت داشت تنها عهده خاصی می‌توانستند استفاده کنند.

این پوشش کاملاً انسان را در برابر حملات و ضربات نگهداری می‌کرد. در حفریات باستان‌شناسی در نواحی مزوپتامی و ایلام و فلسطین از این نوع تن پوشها که به صورت بسیار استادانه و ماهرانه تزئین یافته‌اند به دست آمده که متعلق به 1500 سال قبل از میلاد است.

ادامه در فایل کامل مقاله…

سلاح‌ها و تجهیزات تهاجمی در قدیم

با پیشرفت‌های تکنولوژی، در ساخت و تهیه سلاح و تجهیزات تهاجمی نیز پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شد و این سلاح‌ها هرگز از محدودیت‌های مربوط به سلاح‌ها و تجهیزات دفاعی که ناشی از تکنولوژی و شیوه‌های اقتصادی بود، پیروی نمی‌کرد هر طرحی که برای اینگونه سلاح و تجهیزات نظامی تهیه می‌شد، بلافاصله ساخته و پرداخته‌ می‌شد ولی سلاح‌های پدافندی محدودیت‌های ساخت جا و مکان را داشت. سلاح‌های تهاجمی به وسیله استادکاران ماهر و با ذوق طراحی و ساخته می‌شد و هر روز ابتکار جدیدی بر آنها افزوده می‌شد.

ادامه در فایل کامل مقاله…

زوبین‌ یا نیزه‌های پرتابی

اینگونه نیزه‌ها که برای پرتاب کردن به کار می‌رفته از نیزه‌های معمولی کوتاه‌تر و سبک‌تر بوده‌اند زیرا این سلاح‌ برای ضربه زدن از فواصل کم به کار می‌رفته و تا دوره کلاسیک هیچگونه تغییراتی در این سلاح داده نشده بود. در دوره کلاسیک افراد پیاده نظام که مجهز به سلاح سنگین شدند گروهی نیز به نام نیزه داران در سازمان آنها به وجود آمد، ‌نیزه‌های این گروه از آهن نرم ساخته می‌شد و طول آن 150 سانتیمتر بوده که یک سوم از سر آن را بسیار پهن و سنگین می‌ساختند، این سلاح از پشت به سوی حریف پرتاب می‌شد ولی چون کارایی جنگی کم داشت به مرور زمان از رده خارج شد.

سنگ قلاب یا فلاخن

یکی از مهمترین وسیله‌های تهاجمی انسان فلاخن بوده و با وجود اینکه از ساختمان بسیار ساده‌ای برخوردار بوده ولی شیوه کار با آن مهارت زیادی لازم داشته است. این سلاح به وسیله یک جفت طناب بلند که به یک قلاب چرمی برای نگهداری سنگ متصل بود، ساخته می‌شود و سرعت پرتاب سنگ آن به قدرت چرخش و قدرت بازوی پرتاب کننده بستگی داشت. مکانیزم آن از یک اصل فیزیکی ساده پیروی می‌نمود و در آن زمان نحوه رها کردن آن جزء اسرار و رموز بوده است.

شمشیر

انسان با ابداع کوره‌های آتش و گداختن فلزات گامهای بلندی را در جهت توسعه تکنولوژی نظامی برداشت. این دگرگونی اولین جهش در تکنولوژی نظامی محسوب می‌گردد که در حدود 1500 سال قبل از میلاد رخ داد. در مرحله نخست توانستند با انحنا دادن به فلز و تیز کردن لبه آن اولین گام را در ساخت شمشیر بردارند. در بدو امر شمشیرهای ساخته شده از برنز بسیار سنگین و محکم بوده و طول آن به 90 سانتیمتر می‌رسیده است.

ادامه در فایل کامل مقاله…

چگونگی تکنولوژی سلاح‌های اولیه در ارتش ایران باستان

در سال 655 ق م. فراورتیش که یونانی‌ها آن را فراورتس می‌نامند به جای پدرش دیااکو به سلطنت نشست. در آن زمان پادشاه آشور، آشوربانیپال در اوج قدرت بود ولی دیااکو در داخل فلات ایران طوایف گوناگون ایرانی من جمله پارسیان را به زیر فرمان خود در آورده و دولت آریایی ماد بزرگ را تشکیل داده بود.

فراورتیش با تمام نیرو به سوی سرزمین مزوپتامی حمله برد ولی در برابر آشوریان شکست خورده و خود او نیز کشته شد. در این هنگام هووخ شتر که یونانی‌ها او را کیاکسار می‌خواندند به سلطنت ماد رسید و پس از آن سازمان ارتش را از صورت ایلاتی به صورت ارتش سازمان یافته‌ای در آورد و با  به کارگیری تکنولوژی آن زمان و اجرای تمرینات لازم و مداوم توانمندترین ارتش جهان آن روز را ایجاد کرد و توانست آشور بانیپال را شکست دهد و شهر نینوا را محاصره کند ولی چون این شهر دارای استحکامات بسیار کاملی بود نتوانست آن را بگشاید و اراضی حاصلخیز آشور را یکی پس از دیگری به تصرف درآورد، به طوری که در کتاب ناحوم که بخشی از کتاب تورات است چنین آمده.

ادامه در فایل کامل مقاله…

دژهای نظامی و استحکامات آن

برای پدافند در برابر یورشی‌ها اقوام مختلف برج و باروهایی به صورت دژ و یا پادگانهای نظامی در مناطق بلند و کوهستانی با استحکامات بنا می‌کردند. این استحکامات طوری ساخته می‌شدند که از برد تیرهای دشمن در امان باشند. این دژها با دیوارهای بسیار بلند و مقاوم با برجهای دیده بانی و محل‌هایی برای پدافند با استقرار نفرات زیادی که از دید نیزه مهاجمان در امان بودند و از روزنه‌هایی بیرون را کنترل می‌کردند، محافظت می‌شدند.

نفرات مهاجم که به وسیله تیرهای کمانداران و زوبین‌ اندازان پشتیبانی می‌شدند به وسیله نردبان‌های مخصوصی خود را به بالای دیوارهای قلعه می‌رساندند و در این هنگام نیز از پشتیبانی آتشهای انبوهی که از جناحین بر روی دژ فرو ریخته می‌شد بهره‌مند بودند.

مجدداً در دوره کلاسیک هم به بلندی دیوارها و هم به پایداری و مقاومت استحکامات افزوده شد تا به دژها مصونیت بیشتری بدهند.

ادامه در فایل کامل مقاله…

تحولات سواره نظام از 400- 1350 میلادی

از اواخر قرن چهارم پس از میلاد سازماندهی و نگهداری سواره نظام به صورت آداب و رسوم در کشورهای اروپایی در ‌آمد در سال 378 بود که لژیون‌های شکست ناپذیر روم در دوره امپراتوری‌های والن توسط چابک سواران گوتیک در جنگ ادرینه پول به کلی تار و مار شدند و از این تاریخ به بعد ماهیت شبکه‌های ارتباطی، سیاسی، اقتصادی و مناسبات فئودالیسم متجلی گردید. در این دوره تقویت و سازماندهی ارتشها به صورت مجهز و بسیار عالی آغاز شد ولی پس از آن تا قرن چهاردهم به دست فراموشی سپرده شد.

در قرن چهارده همزمان با سازماندهی ارتشها به صورت مجهز و بسیار عالی آغاز شد ولی پس از آن تا قرن چهاردهم به دست فراموشی سپرده شد.

ادامه در فایل کامل مقاله…

سلاح و تجهیزات انفرادی

پس از فروپاشی امپراتوری بزرگ روم انواع گوناگونی از زره‌های انفرادی با ارزش و گران‌بها در دسترس رژیم‌های فئودالیته نوبنیاد اروپایی قرار گرفت، از همین رو تا قرن دهم میلادی تفاوت‌های اندکی در نوع و جنس و چگونگی ساخت زره‌های انفرادی وجود داشته است.

برای مثال بین زره‌های انفرادی شوالیه‌های اروپایی با لژیون‌های رومی تفاوتهای کمی وجود داشته است. در قرن یازدهم آستینهای تن پوشهای زرهی چون پیراهن و جلیقه‌های شوالیه‌ها اندکی درازتر شد و از بالای بازو تا بالای مچ را می‌پوشانید و قد جلیقه‌ها را نیز تا زیر کاسه زانو بلند کردند که بدن را در برابر ضربات وارده نگه دارد. شوالیه‌ها نیز از زیر این پوشش‌های زرهی از لباس چرمی استفاده می‌کردند.

ادامه در فایل کامل مقاله…

دژها و دیوارهای قرون وسطا

یکی از ویژگی‌های برجسته در چگونگی شکل و ساختمان دژها در اروپای دوره فئودالی که حکایت از تمایزات اجتماعی آن دوره دارد سبک بنا و فرم دیوارهای بلند و پرچینهای کناری دژها است که در قلمرویی بین رودخانه‌های راین و لوار که تقریبا شامل اروپای غربی است بنا شده‌اند در ساخت این دژها که در دوره‌های قرون 11 و 12 بر فراز بلندیها بنا شده‌اند از نظر گزینش محل تمامی شرایط در نظر گرفته می‌شده است و به این نوع دژها موتی می‌گفتند.

طبقات درونی این دژها به گونه‌ای ساخته شده بودند که از دید و تیر پنهان باشند. دژها بر فراز بلندی چون کلاهکی که پرچین‌های بلند دور تادور آن را فرا گرفته بودند و خندق‌های اطراف آن، که موتی و پرچینها را از سایر بخشها متمایز می‌کرد به نظر می‌رسیدند.

ادامه در فایل کامل مقاله…

زره‌های امپراتوری بیزانس و تکنولوژی سلاح و تجهیزات آن

امپراتوری بیزانس از دو نیروی ضربتی، یکی توسط پیاده نظام با وسایل پرتابی و دیگری از نیروی ضربتی سواره نظام که قبلا نیز در امپراتوری روم جزء سازمان اصلی آنها بود، استفاده می‌کرد. با توسعه یگانهای سواره نظام در تیوتونیک و هونیش که همراه با تحولاتی در امپراتوری ماوریک و هراکلیوس بین قرون ششم تا هفتم میلادی صورت گرفت، از نظر تاسیسات و تجهیزات نظامی نیز رفرم تازه‌ای پدیدار گشت و حکومت فئودالی پرونویا با واگذاری زمینهای موروثی خود به کمانداران برای جلوگیری از نافرمانی‌های ارتش،‌ یگان‌های کماندار سواره نظام را تشکیل داد.

ادامه در فایل کامل مقاله…

انقلاب در پیاده نظام بین سالهای 1200- 1500 میلادی

پیدایش کمان و استفاده از آن در تسلیحات نظامی و توسعه این سلاح در کناره شمالی مدیترانه غربی در اواسط قرن نهم میلادی اختلاف موجود بین تکنولوژی جنگ در اروپا و بقیه جهان را به روشنی نشان می‌داد یکی از ویژگی‌های این سلاح به کارگیری تاکتیکهای مناسب با این تکنولوژی بود که منجر به رشد پیاده نظام و تحرک آن گردید. به مرور زمان نیز تغییراتی در پیکانها داده شد و بر حسب آن تاکتیهای پیروزمندانه ابداع گردید و نیروهای پیاده را به سوی اروپای شمالی کشاند.

این ناحیه که دارای بافت ویژه‌ای با اقتصاد، فرهنگ و سیاست خاص خود بود، به کانون فئودالیته  تبدیل شده بود و از سویی توپوگرافی زمین هم به نحوی بود ه انجام عملیات و وارد کردن ضربه برای نیروهای پیاده را بسیار سخت و حتی غیر ممکن می‌کرد و پشتیبانی از چنین نیروی رزمنده‌ای نیز کار سختی بود.

ادامه در فایل کامل مقاله…

انقلاب باروت

 با گذشت زمان انسان به پیشرفت های تازه ای دست می یافت و استعدادهای فطری انسان راه های نوینی را فرا روی او می‌گشود. یکی از مراحلی که دگرگونی بزرگی در زندگی انسان بر جای گذاشت همانا ابداع باروت بوده است. از این زمان به بعد انسان در صدد دستیابی و اختراع دستگاهی بود که بتواند با کنترل انرژی حاصل از انفجار باروت و در اثر واکنش های شیمیایی آن جسمی چون پیکان را در مسیری پرتاب کند. زیرا استفاده از وسیله ای نظیر کمان به توان بازوی کمان دار و دقت در تیراندازی او مربوط بود ولی کشف باروت و به کارگیری آن ، طرح ها و جنبه های تاکتیکی دیگری را در بر می‌گرفت.

ادامه در فایل کامل مقاله…

باروت در زمان های پیشین

بنا به اسناد و مدارک موجود در قرن نهم میلادی کیمیاگران چینی از نحوه ساخت باروت سیاه آگاهی داشته اند. آنان با ترکیب نیترات پتاسیم(شوره) با زغال سنگ و گوگرد با درصد تقریبی وزنی 10و 15و 75 آن را تهیه می کردند و سپس به وسیله فتیله یا مفتول سیمی گداخته شده آن را آتش میزدند که حاصل آن انفجار با پرتو روشن همراه با صدای ترکیدن و دود سفید تیره و بوی تند گوگرد بود. بعدها دانشمندان چینی با بهره گیری از گاز حاصل از این ماده که آن را در یک لوله استوانه ای شکل که یک سر آن بسته بود آتش می زدند. اولین راکت را ابداع کردند و با این وسیله در برگزاری آتش بازی در مراسم اعیاد و جشن های ملی ستاره های فشفشه ای رنگین می افشاندند.

ادامه در فایل کامل مقاله…

خواص شیمیایی باروت در چگونگی پرتاب

 باروت سیاه بنا به خواص شیمیایی خود از لحاظ احتراق  و انفجار دارای فرق کلی با خرج های کنونی است، زیرا در وهله اول تنها 44% از جرم حجمی آن برای سوخت و احتراق درونی مصرف می شود که واکنش این فعل و انفعالات تولید گاز و مقداری ماده جامد به جا مانده است. ملوکول های سنگین باروت سیاه که به صورت ته مانده باقی می مانند، منجر به محدود کردن و کندی سرعت جسم پرتابی می شوند و سرعت سیر گلوله را به 600 متر در ثانیه محدود می کنند.

ادامه در فایل کامل مقاله…

چگونگی استفاده از باروت سیاه در توپخانه در قرن پانزدهم و شانزدهم

برای تهیه باروت سیاه نخست مواد ترکیبی را به صورت خشک آسیاب می کردند و بدون اطلاع از نسبت مواد آنها را با هم مخلوط میکردند و سپس در تیراندازی توپخانه آن دوره از به کار می بردند.این گونه باروت بسیار ناپایدار بود، زیرا ترکیب مواد آن با نسبت های لازم صورت نمی گرفت. از طرفی بسته بندی، و نگهداری و بویژه حمل و نقل این نوع باروت بسیار کار حساس و پر دردسری بود وعدم رعایت ضوابط لازم فاجعه به وجود می آورد. فتیله گذاری آن هم یکی از مشکلاتی بود که با بحث و جدل های فراوانی توأم بوده است.

ادامه در فایل کامل مقاله…

بهبود در بالستیک سلاح

پس از قرون وسطا و پیش از مدرن شدن توپخانه از باروت هایی در تیر اندازی توپخانه استفاده می کردند که دانه درشت باشد و از باروت های دانه متوسط در سلاح های دوشی و از دانه ریز در تفنگ یا تپانچه های فتیله ای استفاده می کردند.

باروت دانه درشت به علت اینکه احتراق در آن به آرامی انجام می گرفت اجازه می داد تا مرمری یا جسم پرتاب شونده هماهنگی با فشار حاصل از احتراق بتدریج شروع به حرکت کند و این کاهش فشار نسبی در قسمت بالای باروت کمترین اثر را بر روی توپ می گذاشت.

ادامه در فایل کامل مقاله…

چگونگی و توسعه و پیشرفت توپخانه

چگونگی به کار گیری باروت برای اجرای آتش در توپخانه اندکی مبهم است ولی بدون شک در بدو امر این سلاح شبیه به بطری های قدیمی سودا بوده  و یا بیشتر شبیه به هاون های دسته دار بوده است. با ته گشاد و اندکی ژرف که هر چه به طرف جلو می آمد باریکتر می شد.

براساس متن دست نوشته ای که به سال 1327 م. توسط والتر دوم یلی متی نگاشته شده است و اینک این سند مهم در گالری لندن در دید همگان قرار دارد این سلاح با 91 سانتیمتر طول و قطر دهانه 5 سانتیمتر گلوله ای پیکانی را که بر روی صفحه فلزی تثبیت شده بود شلیک می کرده است ، دهانه آن را با چرم محکمی بسته بودند و تنها پیکان مزبور می توانست از آن عبور کند.

ادامه در فایل کامل مقاله…

سلاح های مدرن و چگونگی سیستم کار آنها

هنگامی که تفنگ های فتیله ای و چخماقی سرپر در قرن هفدهم  میلادی ابداع شد کم کم در سلاح کمری نظامیان نیز یک سری دگرگونی هایی انجام گرفت و بویژه برای ساخت گلوله های مورد نظر اقدامات شتابانی به عمل آمد. در این بین برای تهیه خرج پرتاب گلوله از باروت و دیگر مواد شیمیایی طرح‌های گوناگونی اجرا شد و کوشش بر این بود که علاوه بر حمل راحت بر توان عملکرد آن بیفزایند و حتی الامکان نیز از وزن آن بکاهند. اما نیل به این اهداف بلند ، پیوسته دشوار و پیچیده بوده است.

ادامه در فایل کامل مقاله…

چگونگی احتراق در تفنگ های ساچمه ای

تفنگ های ساخت 1824 تقریباً شبیه تفنگ های مدل چخماقی بود ، ولی چگونگی ساختمان کار آنها بر اساس احتراق و انفجار کلراید پتاسیم همراه با  جیوه به طوری بود که با زدن ضربه ای هر دو با هم منفجر همزمان منفجر می شدند. این کار را  نخست استاد کاران آلمانی و سپس در قرن هیجدهم دنبال کردند و در سال 1805 الکساندر جان فورسیت کشیش اسکاتلندی موفق به تهیه باروتی شد که در سلاح گلوله های تفنگ ها کاربرد داشت و در سال 1807 این ماده را به صورت فرآورده های تسلیحاتی به بازار ارئه کردند. فوریست با ابداع مکانیسم چخماق دگرگونی عظیمی در مکانیسم تفنگ به وجود آورد.

ادامه در فایل کامل مقاله…

تفنگ های خودکار

با به کار گیری خشاب در تفنگ، به سرعت تیر اندازی افزوده شد و در سال 1914 تفنگ های ساخت انگلستان در هر دقیقه 15 تیر تیراندازی می کردند. حتی بعضی از سربازان ماهر می توانستند در هر دقیقه 30 تیر تیراندازی کنند ولی با این وجود هنوز محدودیت هایی در کار تیر اندازی با تفنگ ها وجود داشت.

سرانجام دو نفر از مهندسان و استاد کاران به نام های من لیچر اتریشی و ماکسیم امریکایی موفق به طراحی و ابداع خشاب و تغذیه خودکار شدند که به وسیله انرژی حاصل از انفجار خرج اصلی، فشنگ تفنگ دوباره مسلح می شد و با فشار ماشه تفنگ دوباره تیراندازی می کرد.

نیروهای پیاده نظام آلمانی در جنگ اول جهانی با بهره گیری از این روش توانستند یک نوع مسلسل آب انباری مدل ماکسیم را بسازند و بالاخره ایالت متحده امریکا تفنگ نیمه خودکار خود را با نام ام- یک تولید کرد که با نیروی حاصل از گاز باروت مسلح می شد.

ادامه در فایل کامل مقاله…

سلاح های کمری

با به کار گیری مکانیسم حاصل از فشار گاز باروت و ضربه فنر به وسیله جورج لوکر آلمانی در تپانچه پارابلوم کالیبر 65|7 میلیمتری این سلاح در سال 1908 جزء سلاح های سازمانی ارتش آلمان در آمد. همزمان با ابداع این سلاح در ایالت متحده امریکا و همچنین در برخی از کشور های اروپایی سلاح های کمری ساخت جان.ام.براونیک که با کالیبر 45|0 اینچ به نام کلت ساخته می شد جزء سلاح سازمانی آنان درآمد. این سلاح کمری با خشاب 7 فشنگی به صورت خودکار با فشار حاصل از واکنش باروت عمل می کند.

ادامه در فایل کامل مقاله…

برای خرید فایل کامل مقاله پیشرفت تکنولوژی نظامی از ابتدا تا قرن ۲۱ روی دکمه زیر کلیک کنید :

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پیشرفت تکنولوژی نظامی از ابتدا تا قرن 21”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرفروش ترین ها

محصولات مرتبط

شما اینجا هستید :