معرفی رله های دیستانس آنالوگ و دیجیتال

۳۸,۵۰۰ تومان

محصول باکیفیت

محصول با کیفیت

پرداخت امن و آنلاین

دانلود پس از پرداخت

ضمانت بازگشت وجه

ضمانت بازگشت وجه

مقدمه

رله های دیستانس آنالوگ و دیجیتال برای حفاظت خطوط انتقال به کار می روند و از آنجایی که فاصله عیب را با اندازه گیری امپدانس مشخص می کنند بدین نام مشهور شده اند. به طور کلی وقتی اتصالی در شبکه رخ می دهد اینگونه رله ها نقش حفاظتی خط و تعیین فاصله اتصالی تا رله را بر عهده دارند. معمولا حفاظت اصلی خطوط انتقال رله های دیستانس آنالوگ و دیجیتال و حفاظت پشتیبان این خطوط رله های جریان زیاد هستند دلیل این امر آن است که زمان عملکرد رله های دیستانس آنالوگ و دیجیتال بر روی خطی که رله روی آن است بسیار کم وزمان عملکرد رله جریان زیاد نسبتا زیاداست.

با توسعه سریع سیستم های قدرت و میانبندی های بسیار موجود در سیستم برای اطمینان از پیوستگی تغذیه و تنظیم ولتاژ خوب، مشکلات ترکیب رفع عیب سریع با هماهنگی سیستم، اهمیت بسیار یافته است.

برای برآوردن این نیازها سیستم های حفاظت تند کار که برای استفاده در باز و بست خودکار مدارشکن ها مناسب هستند پیوسته توسعه می یابند وهم اکنون نیز به طور بسیار وسیعی برای حفاظت خطوط ولتاژ بالا و ولتاژ متوسط به کار می روند .

طرح های حفاظت فاصله سیستم های حفاظت غیر واحدی هستند که مزایای اقتصادی و فنی قابل ملاحظه ای را عرضه می کنند. این شکل از حفاظت از نظر کاربرد نسبتا ساده و از رده تند کار است و با ترکیب آن با کانال مخابره سیگنال امکانات حفاظت مقدم و پشتیبان را فراهم می کند. و به این ترتیب این طرح برای استفاده در ارتباط با باز و بست خودکار برای حفاظت خطوط انتقال مهم کاملا مناسب است.

ساختمان رله دیستانس آنالوگ و دیجیتال

این رله دیستانس آنالوگ و دیجیتال با دو عنصر ولتاژ و جریان سروکار دارد و نسبت این دو پارامتر را می سنجد یعنی در اصل از دو ترانس ولتاژ و جریان تشکیل شده است.

بطور کلی می توان گفت که یک رله دیستانس از قسمت های زیر تشکیل شده است :

۱-عضو تحریک کننده          ۲-عضو سنجشی رله دیستانس (عضو زمانی )

۳-عضو جهت یاب               ۴-تعداد زیادی رله کمکی

حفاظت دیستانس آنالوگ و دیجیتال

اساسا هر خطایی که در سیستم های قدرت رخ می دهد باید به سرعت بر طرف شود اما از جهت دیگر این خطاها ممکن است باعث قطع برق مصرف کنندگان، از دست دادن پایداری در سیستم و خرابی تجهیزات شوند. حفاظت دیستانس شرایط لازم برای قابلیت اعتماد و سرعت لازم برای حفاظت از این مدارها را فراهم می آورد و از همین روش در سیستم قدرت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

حفاظت دیستانس نوع واحدی از حفاظت نیست و دارای این توانایی است که میان خطاهای رخ داده و در بخش های گوناگون سیستم بر مبنای امپدانس اندازه گیری شده ایجاد تمرکز کند.

انواع رله های دیستانس آنالوگ و دیجیتال

رله های دیستانس مشخصه در صفحه R-X تعداد سیگنال های ورودی و روش های به کار رفته برای مقایسه این سیگنال ها تقسیم بندی می شوند در عمومی ترین نوع این رله برای بدست آوردن مشخصه عملکرد که در صفحه R – X یک خط مستقیم یا منحنی دایره ای است. اندازه یا فاز وسیگنال ورودی با یکدیگر مقایسه می شوند. هر یک از انواع مشخصه ها را می توان به کمک یکی از مقایسه کننده ها بدست می آید.

اما کمیت های مقایسه شده در هر حالت باید متفاوت باشد. اگر ZR امپدانس رله دیستانس باشد آنگاه رله باید برای عمل کند. به هنگام استفاده از مقایسه کننده دامنه این شرایط هنگامی پدید می آید که آمپر دورهای مدار جریان بزرگتر از آمپر دوره های مدار ولتاژ باشند.

رله امپدانس

در رله امپدانس زاویه فاز میان ولتاژ و جریان اعمالی به رله مورد توجه قرار نمی گیرد و به همین دلیل مشخصه عملکرد رله در صفحه R-X دایره ای است که مرکز آن مبدا محور مختصات وشعاع آن برابر میزان تنظیم رله بر حسب اهم است.

رله جهت یاب

رله های جهت یاب عناصری هستند که هرگاه امپدانس اندازه گیری شده در یک نیمه از صفحه R-X واقع باشد باعث قطع مدار می شوند این رله ها عموما به همراه رله های امپدانسی به کار می روند تا ناحیه عملکرد آن را به یک نیم دایره محدود سازند.

 

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “معرفی رله های دیستانس آنالوگ و دیجیتال”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرفروش ترین ها

محصولات مرتبط

شما اینجا هستید :