مروری بر مشاهیر یزد، برخی از شعرا و فرهیختگان یزدی

۱۵,۰۰۰ تومان

محصول باکیفیت

محصول با کیفیت

پرداخت امن و آنلاین

دانلود پس از پرداخت

ضمانت بازگشت وجه

ضمانت بازگشت وجه

بعد از فهرست معروف ریو کتابی موسوم به تاریخ جدید یزد، تألیف احمد بن حسین بن علی الکاتب که کتاب مفیدی در تاریخ یزد تا اواسط قرن نهم می‌باشد منتشر گردید که در آن کتاب اشارات مکرر بنام و احوال بسیاری از مشاهیر و فرهیختگان یزد نموده است.
کتاب تاریخ جدید که نسخه خطی کمیاب بلکه منحصر به فرد بود، در سال ۱۳۱۷ ه‍ . ش. مطابق با سال ۱۳۵۷ ه‍ . ق. به یادگار افتتاح ساختمان جدید دبیرستان یزد در مطبعه گلبهار به طبع رسیده است. این چاپ اگر چه خالی از اغلاط نیست معذلک آن تاریخ نفیس را از خطر محو و زوال محفوظ داشت.
این تاریخ در حدود سال ۸۶۲ ه‍ . ق. یعنی درست پانصد سال قبل تألیف شده و وقایع تاریخی شهر یزد را تا آن سال بطور اجمال نگاشته است و آن را به نام میرزا پیر بداق پسر جهانشاه پسر قرا یوسف تکرمان قراقوینلو که در آن تاریخ از طرف پدر حکومت فارس و یزد داشته است موشح گردانیده.
احمد بن حسین بن علی الکاتب، مؤلف آن، بسیاری از عمارات و مزارات و مساجد و مدارس یزد را نام می‌برد و از مشاهیر ، رجال ، اعیان و علمای شهریزد ذکر می‌کند.
همچنین حوادث و وقایع سیاسی و جنگ‌های بسیاری را که در اوایل و اواسط قرن نهم در عراق اتفاق افتاده است به تفصیل شرح می‌دهد.
کتاب مشتمل بر دوازده مقاله که فواید تاریخی و جغرافیایی بسیار در طی آن مقالات مندرج است و یکی از جمله نوادر اطلاعات که آن تألیف ذی‌قیمت متضمن می‌باشد اشاراتی است که به احوال شعرای نامدار یزدی دارد که بعضی از آن شاید در دیگر منابع یافت نشود.
در این تحقیق سعی شده است مروری داشته باشیم به برخی از شعرای مشهور این دیار ، شهر یزد. امید که مورد استفاده و توجه علاقه مندان گرامی قرار گیرد و کاستی ها را به لطف خویش ببخشایند.

فهرست :
مقدمه
تاریخ جدید یزد
مولانا شرف الدین علی یزدی
تاریخ وفات و مدفن و اشتباه ریو و برون
وحشی بافقی
زندگانی وحشی
وفات و مزار وحشی
ممدوحین و بعضی از شاعران معاصر او
آثار وحشی
غزلیات و قصاید و ترجیع بندها
مثنوی در مدح میرمیران
خلدبرین
ناظر و منظور
فرهاد و شیرین
قصیده شهاب ترشیزی درباره یزد
جیحون یزدی
عبدالوهاب طراز یزدی
ترجمه احوال طراز
ممدوحان طراز
آثار طراز
شعر طراز
خط طراز
پهلوانی طراز
فوقی یزدی
سید جلال عضد
صفی‌الدین
مؤمن یزدی

تعداد صفحات : ۵۵
نوع فایل : ورد ۲۰۰۳ (.doc)

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مروری بر مشاهیر یزد، برخی از شعرا و فرهیختگان یزدی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرفروش ترین ها

محصولات مرتبط

شما اینجا هستید :