خط فقر ؛ تجربیات هشت کشور و موضوع تشخیص و ثبات

۹,۹۰۰ تومان

محصول باکیفیت

محصول با کیفیت

پرداخت امن و آنلاین

دانلود پس از پرداخت

ضمانت بازگشت وجه

ضمانت بازگشت وجه

خط فقر نقطه آغازین تجزیه و تحلیل فقراست و به عنوان استانداردی واقعی به کار می رود که به وسیله آن فقیر به اصطلاح معروف از غیر فقیر تمیز داده می شود. در بسیاری ازموارد ، خط فقر به عنوان هزینه رضایت از اقلام اساسی غذایی و غیر غذایی سرانه روزانه تعیین می شود .

در تاریخ طولانی سنجش فقر نتایج متعددی بدست آمده است و این نتایج موضوع مناظرات و مباحث طولانی مدتی بوده است. کشورها خط فقر را برای چند هدف تخمین میزنند.آنها اساسا سطوح فقر را به عنوان شاخص هایی آگاهی دهنده محاسبه می کنندتا فقر را در طول زمانها، ناحیه ها و گروه های جمعیتی مقایسه می کنند.مرتبط ساختن خطوط سیر فقر با نظام های سیاسی متشابه ، نشانه هایی از موثر بودن سیاست هایی مشخص در کاهش فقر، آشکار می سازد. مقایسه سطوح فقر برای مناطق مختلف یک کشور در مشخص ساختن مناطقی که به کمک های بیشتری نیازمندند،موثر است. برای مقاصد هدف دار معمولا خط فقر همراه با دیگر معیارها به عنوان آستانه ای برای القاب اساسی برای فواید متعددی که توسط حکومت ها فراهم می شود ، موثر است.

این نوشته قصد دارد تا بحث درباره دو مساله عملی تخمین خط فقر را احیا کند: تشخیص یا ارتباط و ثبات یا قابلیت قیاس. تشخیص یا ارتباط یک خط فقر به مقداری اشاره دارد که بوسیله آن یک خط فقر می تواند خصوصیات مشخصی از یک منطقه را منعکس کند. ثبات یا قابلیت قیاس به توانایی خطوط فقر اقتباس شده مربوط می شود تا سطح قابل مقایسه رفاه در طول زمان و مدت معین را نشان دهد. این موضوع توسط محققان مختلفی آزمایش شده است. (راوالیون و بیدانی ۱۹۹۳ووودن۱۹۹۷). ویسیس (۱۹۹۴ ،۲) اظهار داشت که « یک مقیاس فقر زمانی ثابت گفته می شود که وضعیت فقر یکسانی را (فقیر یا غیر فقیر) برای دو خانواده با سطوح رفاه یکسان مشخص کند» (زیرا مشکلات از خطوط فقر غیر ثابت نشات میگیرد . راوالیون ۱۹۹۸ را ببینید .) این نوشته با خلاصه ای از روش های استاندارد در بدست آوردن خطوط فقر مطلق و تعریفی مختصر از تجربیات هشت کشور ( بنگلادش، جمهوری خلق چین ، هند ، اندونزی ، نپال ، فیلیپین ، تایلند و ویتنام) در بدست آوردن خطوط فقر کشورشان آغاز می شود. سپس موضوع تشخیص یا ارتباط و ثبات یا قابلیت قیاس همراه با مثالهایی از این کشورها بحث می شود. مثالی از توجه به اندازه ها و سنجشها نیز درادامه خواهد آمد. این نوشته نتیجه می گیرد که تجربه اخیرنشان می دهد که کشورها خطوط فقر خود و مقیاس های در نظر گرفته شده در دیدگاه خودشان نسبت به فقر را ترقی و توسعه داده اند، بی آنکه توجهی به نیاز به قیاس میان کشورها داشته باشند. با توجه به اینکه کشورها اهداف متفاوتی را دنبال می کنند ، احتیاجی نیست که براورد کشورها و برآورد قابل مقایسه بین ملتها تفاوت نمایانی داشته باشد .

II- روش های استاندارد برای بدست آوردن خطوط فقر (مطلق)

مقدار زیادی از این بخش از راوالیون (۱۹۹۸) گرفته شده است. تکنولوژی ترسیم یک خط فقر (مطلق ) نسبتأ تا یید شده است .  معمولا خط فقر کلی ، ابتدا برای مصرف کالری یا نیازهای غیر غذایی و غذایی اساسی رضایت بخش تعر یف شده است. برای معنادار و قابل اعتماد بودن ، خط فقر باید به وضوح نسبت به یک سطح رفاه مشخص (ارزش واقعی ثابت) در طول زمان و مدت معین ثابت باشد. با مطلق بودن در طول زمان ، خط فقر یک مقایسه معنادار را در طول زمان و مدت معین تصدیق می نماید، زیرا « چنان خط فقری ضمانت می نماید که مقایسه های فقر انجام شده از این لحاظ که با دو نفر با یک سطح رفاه با یک روش انجام شده است ، ثابت است.»روش های واقعی مختلف ، برای تخمین خط فقر به سه دسته میتواند تقسیم شود :

۱- دریافت کالری مستقیم

شاید دریافت کالری مستقیم ( DCI ) ، آسانترین  روش برای نشان دادن باشد. برای نمونه خانوارهای فقیر ، به عنوان خانوارهایی تعریف می شوند که دریافت انرژی سرانه آنها کمتر از سرانه استاندارد انرژی مورد نیاز باشد. ( برای مثال بنگلادش، سرانه آستانه ملی ۱۲۲/۲ کالری را در دریافت انرژی  روزانه استفاده کرده است که موافق با استانداردهای سازمان غذا و کشاورزی برای غذای سالم در کشورهای جنوب آسیاست.)

بی شک درک میزان فقر بدست آمده و تخمین های قلمرو آن بر اساس این روش به علت شفافیت استاندارهای استفاده شده ، آسان است. به هر حال  بحث های متعددی بر ضد استفاده مداوم از روش DCI وجود دارد. در حالیکه از لحاظ ثابت بودن انعکاس دریافت غذایی یکسان ، روش DCI زیر خط تغذیه و نه فقر را می سنجد؛ که محرومیت را در همه جنبه های دیگر رفاه تعیین می کند بدون اینکه کاری به دریافت کالری داشته باشد. DCI پدیده فقر را از درآمد و مخارج مرتبط به خانوار برطرف می سازد …

فهرست محتوا :
مقدمه
درآمد یا تولید ناخالص ملی
درآمد ناخالص سرانه ملی
رفاه اقتصادی
مشخص کننده ها(معیارهای) اجتماعی
درآمد یا تولید ناخالص ملی ( GNP )
روشهای استاندارد برای بدست آوردن خطوط فقر (مطلق)
کالری مستقیم دریافت
روش دریافت انرژی غذا
روش هزینه نیازهای اساسی
اجزا تشکیل دهنده غذا
اجزاء تشکیل دهنده غیر غذایی
تشخیص یا ارتباط در برابر ثبات یا قابلیت قیاس
در طول فاصله زمانی
در طول زمان
تجارب کشورها : اسلوب شناسی های رسمی
بنگلادش
جمهوری خلق چین
هندوستان
اندونزی
نپال
فیلیپین
تایلند
ویتنام

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “خط فقر ؛ تجربیات هشت کشور و موضوع تشخیص و ثبات”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرفروش ترین ها

محصولات مرتبط

شما اینجا هستید :