بفرست برای دوستات :

مقدمه:

امروزه شناساندن راه آهن، قطار، لوکوموتيو، مترو، ترن‌هوايي براي دانش آموز به نقطه‌اي رسيده است که اطلاعات اين بخش را تخصصي کرده و ارتباط با اين بخش براي ملت‌ها به جهت توسعه آن بيشتر گشته. امروز صحبت از کاهش هزينه حمل، ايمني بيشتر کاهش مصرف سوخت، حفظ محيط زيست به مسائلي پيش پا افتاده و معمولي تبديل شده و همه مزاياي استفاده از خطوط ريلي را به خوبي مي‌شناسند.
حرکت بر روي مغناطيس ايجاد شده بين قطار و ريل و سرعت بيش از 600 کيلومتر در ساعت اکثر قطارهاي پيشرفته جهان و پيشتازي ژاپن در اين بخش، همچنين توسعه قابل توجه در ترانزيت کالا و ارزي که از اين جهت نصيب کشورها ميشود از حرفهاي تازه اين رشته است.

دانشکده راه آهن با 1200 متر مبرع زيربنا در 7 طبقه در داشنگاه علم و صنعت تاسيس شده زمينه ادامه تحصيل در رشته مهندسي راه آهن که مربوط به مجموعه راه آهن و شرکت‌هاي تابعه آن مي‌باشد فراهم شده و تا مقطع کارشناسي ارشد در داخل کشور و تا مقطع دکتراي تخصصي راه آهن در خارج از کشور امکان ادامه تحصيل را فراهم نموده.
رشته مهندسي راه آهن با 3 گرايش خط و ابنيه، بهره‌برداري و جديد به سه رشته مهم ارتباط پيدا ميکند که به ترتيب گرايش‌هاي فوق عبارتند از رشته عمران، صنايع و مکانيک و بخش عمده دروس تخصصي اين رشته با رشته‌هاي مکانيک، عمران و صنايع يکسان مي‌باشد طول دوره تحصيل اين رشته 4 سال است و ضريب درس رياضي 4 و درس فيزيک 3 مي‌باشد. به علت نوپا بودن اين رشته در کشورمان و کمبود منابع و کميت مرجع و علمي در اين زمينه به زبان فارسي تسلط به زبان انگليسي جهت درک و مطالعه اين کتب و مراجع بسيار ضروريست بهترين منابعي که مي‌تواند شما دانش‌آموزان را در زمان تحصيل اين رشته موفق‌تر سازد آشنايي به زبان آلماني، روسي و چيني مي‌باشد، چون اين کشورها سابقه طولاني در اين رشته دارند.

 

سطوح رشته:

رديف نام دانشگاه کارداني کارشناسي ارشد دکترا
1علم و صنعت

دروس رشته:

رديفنام درس
1آزمايشگاه شيمي عمومي
2آزمايشگاه معادلات ديفرانسيل
3آمار مهندسي
4ابنيه مسير
5ارتعاشات مکانيکي
6ارزيابي کار و زمان
7استاتيک
8استاتيک و مقاومت مصالح
9اصول حسابداري و هزينه‌يابي
10اصول شبيه‌سازي
11اصول مديريت و تئوري سازماني
12اقتصاد مهندسي
13انتقال حرارت
14ايستگاه راه‌آهن
15بررسي فني و اقتصادي انتخاب مسير
16برنامه نويسي کامپيوتر
17برنامه‌ريزي حمل و نقل
18بوژي و لکوموتيو
19پلهاي راه‌آهن 1 و 2
20تئوري احتمالات و کاربرد آن
21تئوري حرکت قطارها
22تئوري رفتاري لکوموتيو و واگن
23تحقيق در عمليات 1
24تحقيق در عمليات 2
25تحليل سازه 1 و 2
26تحليل سيستم‌ها
27تقاضا در حمل و نقل
28تونل سازي
29تکنولوژي ساخت و تعمير وسائط نقليه ريلي
30دستگاه خطوط
31ديناميک
32راه آهن برقي
33روسازي راه
34روش‌هاي برنامه ريزي حرکت قطارها
35رياضي مهندسي
36رياضيات عمومي 1
37رياضيات عمومي 2
38سازه‌هاي بتن‌آرمه
39سازه‌هاي فولادي
40سيستم‌هاي تخليه و بارگيري
41طراحي اجزا 1 و 2
42طراحي ايستگاه‌ها و خطوط صنعتي
43طراحي بوژي
44طراحي ترمزهاي قطار
45طراحي سازه واگن و لکوموتيو
46طراحي لکوموتيو
47طراحي ماشين‌هاي ريلي
48طراحي مسير
49طرح سيستم‌هاي اطلاعاتي و کنترل مديريت
50طرح مهندسي خط
51علم مواد و شناخت فلز در راه آهن
52فيزيک عمومي 1
53فيزيک عمومي 2
54ماشين‌هاي ريلي
55مباني ارتباطات و علائم
56مباني زيرسازي و روسازي راه آهن
57مباني ماشينهاي الکتريکي
58مباني مهندسي برق
59محاسبات عددي
60مصالح ساختماني
61مقاومت مصالح
62مقاومت مصالح 1
63مقاومت مصالح 2
64مقررات عمومي حرکت
65مهندسي فاکتورهاي انساني
66مکانيک خاک و هيدرولوژي مهندسي
67مکانيک سيالات
68نقشه برداري و عمليات
69نقشه‌کشي صنعتي 1
70نقشه‌کشي صنعتي 2
71نگهداري خطوط
72کارگاه ابزارسازي
73کارگاه تخصصي لکوموتيو
74کارگاه تخصصي واگن
75کارگاه جوشکاري
76کارگاه ماشين‌ابزار
77کارگاه ورقکاري
78کنترل اتوماتيک
79کنترل پروژه

صنعت و بازار کار:

طبق آنچه در مقدمه رشته بيان شد بازار کار اين رشته از رونق و وسعت خوبي برخوردار است و فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌توانند:
در طراحي و نظارت بر گراف‌هاي حرکت قطارها، نظارت، اجرا و تعمير و نگهداري مهندسي خط و ساخت لکوموتيو و واگن برنامه ريزي و مدل سازي حمل و نقل ريلي. مهارت لازم را کسب و در راه آهن جمهوري اسلامي ايران، راه آهن‌هاي شهري (مترو) و شرکت‌هاي وابسته راه آهن، بنياد مستضعفان و جانبازان و شرکت‌هاي مهندسي مشغول کار بشوند.

 

 

 

منبع:شبکه رشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *