بفرست برای دوستات :

مقدمه:

كاردرماني، همان درمان بيماران و معلولان بوسيله انجام كاراست. حال چگونه ؟
كارشناسان اين رشته با آموزش مهارت‌هاي روزمره زندگي، گسترش مهارت ادراكي و فيزيكي انجام فعاليت در اوقات فراغت، انجام حركتهاي قدرتي عضلاني، دامنه حركتي، ارزيابي حسي و تطابق معلول با محيط و ارزيابي نهائي اين حركات امكان توانمند كردن جسمي و حركتي همچنين توانا كردن روان افراد آسيب ديده را فراهم مي‌آورند.

كساني كه سيستم اعصاب مركزي آنها آسيب ديده يا دچار ضربه مغزي يا فلج مغزي شده‌اند يا در اثر سكته‌ها و MS و ساير عقب‌ماندگي‌ها و اختلالات رواني دچار ناتواني شده‌اند، رشته كاردرماني براي اين افراد مهارت‌هايي را آموزش مي‌دهد كه امكان پيشگيري از ناتواني و حفظ استقلال و حركت همگام با جامعه و خانواده را مقدور مي‌سازد.
طبق آمار حدود %10 از جمعيت هر كشوري را معلولين تشكيل مي‌دهند، وسعت زياد و پراكندگي استان‌ها و دوري آنها از مراكز درماني و توانبخشي كمبود متخصصين اين رشته را به خوبي مشهود نموده. در اين رشته عشق و علاقه و صبر و حوصله فراواني حرف اول را مي‌زند.

 

سطوح رشته:

 

رديف نام دانشگاه کارداني کارشناسي ارشد دکترا
1علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
2علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران
3علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی

دروس رشته:

رديفنام درس
1ارزشيابي و آزمون سازي
2ارگونومي و بيماريهاي ناشي از کار
3اصول طب فيزيکي و توانبخشي (
4اعضاي مصنوعي و وسايل کمکي (ارتز، پروتز)
5بازي درماني
6پايان‌نامه
7توانبخشي حرفه‌اي
8تکنيک‌هاي حرکت درماني
9راديولوژي
10رشد رواني حرکتي کودکان
11روانپزشکي اختصاصي
12روانپزشکي کودک
13روانشناسي کودک
14روش تحقيق نظري
15ساخت انواع اسپلينت
16فعاليت‌هاي مورد استفاده کاردرماني
17فعاليتهاي روزمره زندگي
18فيزيوپاتولوژي 1 و 2 و 3 و 4
19مباني رشته کاردرماني
20مديريت بخش کاردرماني
21مشاهدات باليني 1 و 2
22کارآموزي کاردرماني
23کاردرماني در بيماران رواني
24کاردرماني در بيماريهاي جسماني 1 و 2
25کاردرماني در بيماريهاي کودکان
26کاردرماني در نابينايان
27کمکهاي اوليه
28کينزيولوژي و بيومکانيک 1 و 2 و 3

صنعت و بازار کار:

– فعاليت در بيمارستانها و درمانگاهها و مجتمع‌هاي توانبخشي به صورت خصوصي، دولتي، مراكز دانشگاهي و خيريه.
– فعاليت در بيمارستانهاي رواني.
– فعاليت در مراكز آموزش حرفه‌اي معلولين.
– فعاليت در مدارس كودكان استثنائي.
– فعاليت در مراكز روزانه توانبخشي.
– فعاليت در مراكز نگهداري معلولين.
– فعاليت در مراكز نگهداري سالمندان.
– فعاليت در ندامتگاهها و مراكز بازپروري معتادان.
– مراكز تصميم‌گيري در مورد نظام توانبخشي.
– فعاليت آموزشي و تدريس دانشجويان.
– همكاري با مراكز تحقيقاتي و مؤسسات پژوهشي.
– فعاليت به صورت خصوصي در مؤسسات و دفاتر كاردرماني.
– فعاليت در بخش‌هاي جراحي دست به‌ عنوان درمانگران دست (Handtherapist)
– ساخت اسپلينت اختصاصي دست با جنس‌هاي ترموپلاستيك، گچي ، چرمي و. . .

 

 

 

منبع:شبکه رشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *