مقدمه:
كاردرماني، همان درمان بيماران و معلولان بوسيله انجام كاراست. حال چگونه ؟
كارشناسان اين رشته با آموزش مهارتهاي روزمره زندگي، گسترش مهارت ادراكي و فيزيكي انجام فعاليت در اوقات فراغت، انجام حركتهاي قدرتي عضلاني، دامنه حركتي، ارزيابي حسي و تطابق معلول با محيط و ارزيابي نهائي اين حركات امكان توانمند كردن جسمي و حركتي همچنين توانا كردن روان افراد آسيب ديده را فراهم ميآورند.
كساني كه سيستم اعصاب مركزي آنها آسيب ديده يا دچار ضربه مغزي يا فلج مغزي شدهاند يا در اثر سكتهها و MS و ساير عقبماندگيها و اختلالات رواني دچار ناتواني شدهاند، رشته كاردرماني براي اين افراد مهارتهايي را آموزش ميدهد كه امكان پيشگيري از ناتواني و حفظ استقلال و حركت همگام با جامعه و خانواده را مقدور ميسازد.
طبق آمار حدود %10 از جمعيت هر كشوري را معلولين تشكيل ميدهند، وسعت زياد و پراكندگي استانها و دوري آنها از مراكز درماني و توانبخشي كمبود متخصصين اين رشته را به خوبي مشهود نموده. در اين رشته عشق و علاقه و صبر و حوصله فراواني حرف اول را ميزند.
سطوح رشته:
رديف | نام دانشگاه | کارداني | کارشناسي | ارشد | دکترا |
---|---|---|---|---|---|
1 | علوم بهزیستی و توانبخشی تهران | ![]() | |||
2 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران | ![]() | |||
3 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی | ![]() |
دروس رشته:
رديف | نام درس |
---|---|
1 | ارزشيابي و آزمون سازي |
2 | ارگونومي و بيماريهاي ناشي از کار |
3 | اصول طب فيزيکي و توانبخشي ( |
4 | اعضاي مصنوعي و وسايل کمکي (ارتز، پروتز) |
5 | بازي درماني |
6 | پاياننامه |
7 | توانبخشي حرفهاي |
8 | تکنيکهاي حرکت درماني |
9 | راديولوژي |
10 | رشد رواني حرکتي کودکان |
11 | روانپزشکي اختصاصي |
12 | روانپزشکي کودک |
13 | روانشناسي کودک |
14 | روش تحقيق نظري |
15 | ساخت انواع اسپلينت |
16 | فعاليتهاي مورد استفاده کاردرماني |
17 | فعاليتهاي روزمره زندگي |
18 | فيزيوپاتولوژي 1 و 2 و 3 و 4 |
19 | مباني رشته کاردرماني |
20 | مديريت بخش کاردرماني |
21 | مشاهدات باليني 1 و 2 |
22 | کارآموزي کاردرماني |
23 | کاردرماني در بيماران رواني |
24 | کاردرماني در بيماريهاي جسماني 1 و 2 |
25 | کاردرماني در بيماريهاي کودکان |
26 | کاردرماني در نابينايان |
27 | کمکهاي اوليه |
28 | کينزيولوژي و بيومکانيک 1 و 2 و 3 |
صنعت و بازار کار:
– فعاليت در بيمارستانها و درمانگاهها و مجتمعهاي توانبخشي به صورت خصوصي، دولتي، مراكز دانشگاهي و خيريه.
– فعاليت در بيمارستانهاي رواني.
– فعاليت در مراكز آموزش حرفهاي معلولين.
– فعاليت در مدارس كودكان استثنائي.
– فعاليت در مراكز روزانه توانبخشي.
– فعاليت در مراكز نگهداري معلولين.
– فعاليت در مراكز نگهداري سالمندان.
– فعاليت در ندامتگاهها و مراكز بازپروري معتادان.
– مراكز تصميمگيري در مورد نظام توانبخشي.
– فعاليت آموزشي و تدريس دانشجويان.
– همكاري با مراكز تحقيقاتي و مؤسسات پژوهشي.
– فعاليت به صورت خصوصي در مؤسسات و دفاتر كاردرماني.
– فعاليت در بخشهاي جراحي دست به عنوان درمانگران دست (Handtherapist)
– ساخت اسپلينت اختصاصي دست با جنسهاي ترموپلاستيك، گچي ، چرمي و. . .
منبع:شبکه رشد