مقدمه:
رشته گياه پزشكي از آن رشته هاي نوپا ، كاربردي جذاب است كه علاقمندان خود را جذب كرده است . عنوان گياه پزشکي در علوم کشاورزي ايران از سال 1342 به جاي «دفع آفات و حفاظت گياهان» مطرح شده است. به طور کلي، در اين رشته تشخيص و شناسايي آفات و عوامل بيماري گياهان زراعي، باغي، زينتي، جنگلي، مرتعي و فرآورده هاي گياهي و همچنين شناخت علايم و چگونگي اثر آفات و عوامل بيماريهاي انگلي و غيرانگلي بر گياهان و آشنايي کامل با اصول و روشهاي مبارزه، مورد بحث قرار مي گيرد.
1- گياه پزشکي
1-1) تعريف و هدف
در دوره کارشناسي مهندسي کشاورزي، عنوان گياه پزشکي به رشته اي اطلاق مي شود که در آن علوم و فن آوري در زمينه هاي شناخت آفات و عوامل بيماري زاي گياهي و اصول و روشهاي مبارزه با اين عوامل مورد بررسي قرار مي گيرد.
هدف از ايجاد اين رشته، تربيت کارشناساني است که علاوه بر داشتن معلومات علمي و فني کشاورزي عمومي، در زمينه گياه پزشکي، علوم مربوط به شناخت آفات و عوامل بيماري زاي گياهي را در حد کارشناسي به صورت نظري و عملي بياموزند و با فنون و روشهاي مختلف حفظ محصولات کشاورزي، همچنين مبارزه با آفات و بيماريهاي گياهي نيز به صورت علمي و کاربردي آشنايي کافي پيدا کنند تا بتوانند به عنوان مدرس در هنرستانهاي کشاورزي، کارشناس اجرايي تحقيقات در مراکز پژوهشي کشاورزي و مدير و مجري امور حفاظت گياهان در موسسه هاي دولتي و خصوصي بخش کشاورزي خدمات شايسته اي را ارائه دهند. بر اساس آيين نامه آموزشي دوره کارشناسي، طول دوره کارشناسي گياه پزشکي چهار سال است و دانشجويان به طور متوسط اين دوره را در همين مدت طي مي کنند. حداکثر طول زمان تحصيل مجاز در اين دوره 6 سال و هر سال تحصيلي شامل دو نيم سال است. هر نيم سال تحصيلي شامل 17 هفته کامل آموزشي است. نظام آموزشي اين دوره به صورت واحدي است و براي هر واحد درس نظري در هر نيمسال 17 ساعت آموزش کلاسي منظور مي شود.
1-2) اهميت و جايگاه در جامعه
با توجه به اهميت محوري بخش کشاورزي در امر تغذيه و اقتصاد کشور و از آن جا که رسيدن به خودکفايي و استقلال اقتصادي در اين عرصه، تضمين کننده استقلال سياسي ما نيز خواهد بود. هر گونه تلاش براي افزايش توليدات کشاورزي، بسيار ارزشمند و حياتي است. يکي از راههاي افزايش محصول، جلوگيري از زيانهاي آفات و بيماريهاي مختلف گياهان و فرآورده هاي گياهي است که هر سال، ضرر و زيان قابل توجهي را بر کشور تحميل مي کند. با توجه به دانش و فن آوري روز، لازم است روشهاي علمي جديد، جايگزين شيوه هاي سنتي مبارزه با آفات و بيماريهاي گياهي شود، تا با افزايش سطح توليدات از ورود محصولات کشاورزي خارجي بي نياز شويم.
سطوح رشته:
رديف | نام دانشگاه | کارداني | کارشناسي | ارشد | دکترا |
---|---|---|---|---|---|
1 | آزاد- ابرکوه | ![]() | |||
2 | آزاد- بجنورد | ![]() | |||
3 | آزاد- پیشوا | ![]() | |||
4 | آزاد- تبریز | ![]() | |||
5 | آزاد- جهرم | ![]() | |||
6 | آزاد- خرم آباد | ![]() | |||
7 | آزاد- دامغان | ![]() | |||
8 | آزاد- دزفول | ![]() | |||
9 | آزاد- رفسنجان | ![]() | |||
10 | آزاد- شیراز | ![]() | |||
11 | آزاد- علوم و تحقیقات تهران | ![]() | ![]() | ||
12 | آزاد- مرودشت | ![]() | |||
13 | آزاد- مهاباد | ![]() | |||
14 | آزاد- میانه | ![]() | |||
15 | آزاد- ورامين پيشوا | ![]() | |||
16 | آزاد- یزد | ![]() | |||
17 | آزاد-اراک | ![]() | |||
18 | آزاد-خوراسگان | ![]() | |||
19 | آمورشکده کشاورزی کرج | ![]() | |||
20 | اروميه | ![]() | |||
21 | بوعلی سینا همدان | ![]() | |||
22 | تبریز | ![]() | |||
23 | رازی کرمانشاه | ![]() | |||
24 | زابل | ![]() | |||
25 | زنجان | ![]() | |||
26 | شاهد تهران | ![]() | |||
27 | شهیدباهنرکرمان | ![]() | |||
28 | شهیدچمران اهواز | ![]() | |||
29 | شیراز | ![]() | |||
30 | صنعتی اصفهان | ![]() | |||
31 | علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان | ![]() | |||
32 | فردوسي مشهد | ![]() | |||
33 | گیلان | ![]() | |||
34 | مازندران | ![]() | |||
35 | مجتمع آموزش عالی ابوریحان- مامازن ورامین | ![]() | |||
36 | محقق اردبیلی اردبیل | ![]() | |||
37 | ولیعصر رفسنجان | ![]() | |||
38 | کشاورزی مراغه | ![]() |
|
دروس رشته:
رديف | نام درس |
---|---|
1 | آبياري عمومي |
2 | آفات انباري |
3 | آفات مهم درختان ميوه |
4 | آفات مهم گياهان زراعي |
5 | آفات و بيماريهاي مهم گياهان زينتي |
6 | آفات و بیماریهای گیاهان جنگلی |
7 | آمار و احتمالات |
8 | اصلاح مبارزه با آفات و بیماریهای گیاهان |
9 | اصول اصلاح نباتات |
10 | اصول تبديل و نگهداري فرآوردههاي کشاورزي |
11 | اصول ترويج و آموزش كشاورزي |
12 | اصول رده بندی حشرات |
13 | اقتصاد کشاورزي |
14 | اکولوژي |
15 | باغباني عمومي |
16 | بند پایان زیان آور انسان و دام |
17 | بيماريهاي گياهي |
18 | بيماريهاي مهم درختان ميوه |
19 | بيماريهاي مهم گياهان زراعي |
20 | بيوشيمي عمومي |
21 | بیماریهای فیزیولوژیک |
22 | بیماریهای ویروسی و باکتریایی گیاهان |
23 | تکنولوژي مبارزه شيميايي |
24 | جانور شناسي |
25 | جلسه بحث |
26 | حشرات گرده افشان و زنبور عسل |
27 | حشره شناسي |
28 | حشرهشناسي و دفع آفات |
29 | خاکشناسي عمومي |
30 | دامپروري عمومي |
31 | روشهای پیشرفته آماری |
32 | رياضيات عمومي |
33 | زراعت عمومي |
34 | زراعت غلات |
35 | ژنتيک |
36 | سم شناسي |
37 | شيمي آلي |
38 | شيمي عمومي |
39 | طرح آزمايشهاي كشاورزي1 |
40 | علفهاي هرز و کنترل آنها |
41 | عمليات کشاورزي |
42 | فيزيولوژي گياهي |
43 | فيزيک عمومي |
44 | فیزیولوژی حیوانی |
45 | قارچ شناسي |
46 | گياهشناسي 1(فيزيولوژي و تشريح ) |
47 | گیاه شناسی 2 (سیستماتیک و مرفولوژی) |
48 | ماشينهاي کشاورزي |
49 | ميکروبيولوژي عمومي |
50 | نرم تنان و مهره داران زیان آور کشاورزی |
51 | نماند شناسی |
52 | هوا و اقليم شناسي |
53 | کارآموزي |
54 | کاربرد رادیو ایزوتوپها در گیاه پزشکی |
55 | کنه شناسی |
صنعت و بازار کار:
تواناييهاي لازم براي داوطلبان اين رشته و ادامه تحصيل در آن براي ادامه تحصيل در رشته گياه پزشکي- با توجه به ماهيت درسهايي که در اين دوره تدريس مي گردد- داوطلب بايد علاقه مند به علوم زيست شناسي بويژه علوم مربوط به گياه شناسي و کشاورزي باشد و با توجه به اين که اغلب درسها داراي کار عملي در آزمايشگاه و يا در مزرعه است بنابراين داوطلب بايد به کار در آزمايشگاه و مزرعه علاقه داشته باشد، همچنين در زمينه درسهايي مثل زيست شناسي و شيمي از دانش و اطلاعات لازم برخوردار باشد؛ بعلاوه توان جسمي براي کار در مزرعه و آزمايشگاه را داشته باشد.
تواناييهاي فارغ التحصيلان
فارغ التحصيلان اين دوره مي توانند به عنوان کارشناس اجرايي يا تحقيقاتي در موسسه هاي مختلف دولتي و خصوصي بخش کشاورزي ايفاي وظيفه کنند، همچنين با توجه به دوره هاي کارشناسي ارشد حشره شناسي و بيماريهاي گياهي و همچنين دوره دکتراي گياه پزشکي، مي توانند در صورت داشتن شرايط لازم تا کسب آخرين مدارج تحصيلي در داخل کشور ادامه تحصيل دهند تا بتوانند مسووليتهاي بالاتر و مهمتر علمي، پژوهشي و اجرايي را بر عهده گيرند؛ همچنين پس از اتمام دوره دکتراي تخصصي امکان همکاري در دانشگاهها و ساير مراکز علمي و پژوهشي به عنوان عضو هيأت علمي برايشان فراهم مي گردد.
منبع:شبکه رشد