بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی در سازمانها

۱۰,۰۰۰ تومان

محصول باکیفیت

محصول با کیفیت

پرداخت امن و آنلاین

دانلود پس از پرداخت

ضمانت بازگشت وجه

ضمانت بازگشت وجه

مقاله بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی در سازمانها بصورت رایگان برای استفاده شما عزیزان تهیه شده است که در ادامه قسمت هایی از این مقاله آورده شده است. امیدواریم که این مقاله برای شما دانش پژوهان عزیز مفید واقع شود.

استفاده از این مقاله رایگان است و فقط مبلغ ناچیزی بابت نگهداری فایل مقاله و دانلود آن از سرورهای بانک پروژه از شما دریافت می گردد.

نیروی انسانی، مهم‌ترین و ارزشمند‌ترین عامل، از منابع مختلف تولید است. عامل انسانی در سازمان، کلیه کارکنان شاغل در سازمان اعم از مدیران، سرپرستان، کارشناسان، کارمندان و کارگران را در سطوح مختلف شغلی در بر می گیرد و اشتغال از جمله مسائلى است که همیشه، دولت‏ ها و ملت‏ ها را به خود مشغول داشته است.

هر چند شغل و حرفه به ظاهر، به بعد معیشتى انسان‏ها مربوط مى‏ شود، ولى با بعد فردى، خانوادگى، اجتماعى، سیاسى و فرهنگى آنان نیز ارتباطى تنگاتنگ دارد. رضایت ‏شغلى حوزه ‏اى است که در آن دیدگاه‏ هاى روان‏شناسی اجتماعى، جامعه‏ شناختى، اقتصادى، علوم سیاسى و تربیتى هر یک به سهم خود در آن سخن گفته‏ اند.

امروزه در هر کشورى، هزاران هزار شغل و حرفه وجود دارد که افراد به آن اشتغال داشته، به زندگى خود ادامه مى ‏دهند. آنچه همواره مورد توجه روان‏شناسان و اندیشمندان علوم اجتماعى بوده رضایت‏ شغلى افراد و آثار این رضایت در روحیه آن‏ها و بازدهى کارشان مى باشد.

اگر کسى به شغل خود علاقه‏ مند باشد، خلاقیت و استعداد وى در زمینه کارى ‏اش شکوفا خواهد شد و هرگز دچار خستگى و افسردگى نخواهد شد. به عکس، اگر کسى از حرفه ‏اش راضى نباشد، هم خودش دچار افسردگى و سرخوردگى مى‏ شود و هم کارش بى‏ نتیجه خواهد بود.

در این مقاله، برای ایجاد شناخت و درک درست و مناسب از منابع انسانی سازمان، مطالبی بیان می‌شود سپس رضایت شغلی، نظریه‌های مختلف در این باره و عوامل موثر در رضایت شغلی، بررسی می‌شوند.

رضایت شغلی و ترک خدمت و عوامل موثر بر آن

بطور اساسی رضایت شغلی عبارت است از حد احساسات و نگرش های مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند. وقتی یک شخص بیان می دارد که دارای رضایت شغلی بالایی است این بدان مفهوم است که او واقعا شغلش را دوست دارد، به آن عشق می ورزد احساس خوبی درباره کارش دارد و برای شغلش ارزش زیادی قائل است.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که کارکنان با رضایت شغلی بالاتر از نظر فیزیک بدنی و توان ذهنی در وضعیت خوبی به سر می‌برند، یا رضایت شغلی، مجموعه ای از احساسات و باور هایی است که افراد در مورد مشاغل کنونی خود دارند. (جورج. م. جنیفر و جونز. ر. گرس, درک و هدایت رفتار سازمانی, ۱۹۹۹، ص ۷۴ )

رضایت شغلی یکی از عوامل مهم در موفقیت شغلی است، عاملی که موجب افزایش کارایی و نیز احساس رضایت فردی می‌گردد.  (عبداالله شفیع آبادی,۱۳۷۶ ص ۱۲۳)

رضایت شغلی یعنی دوست داشتن شرایط و لوازم یک شغل، شرایطی که در آن کار انجام می‌گیرد و پاداشی که برای آن دریافت می‌شود. (بروس ای. شرترز, ۲۰۹ )

عملکردهای مفید در جهت رضایت از شغل

  • جلوگیری از عملکردهای منفی کارکنان و بهبود نحوه عملکرد آنان
  • مشخص کردن کارکنان نخبه و مفید سازمان و تقدیر به منظور ایجاد انگیزه بیشتر در بین آنها
  • بررسی و مشخص کردن افراد ضعیف و نوع ضعف آنان در محل کار و تقویت آنها
  • افزایش همکاری کارکنان با مدیریت
  • مشخص کردن نیازهای آموزشی و غیر آموزشی کارکنان
  • بررسی و شناسایی کارکنان به منظور برآورد انتظارات مدیریت سازمان

سیاست ارزیابی عملکرد کارکنان و تاثیر آن بر رضایت شغلی

بایستی این عمل بدون تبعیض و در بی طرفی کامل بین کارکنان انجام شود تا میزان رضایت افزایش یابد و دچار مرگ انگیزه نشوند و در فکر تغییر سازمان و یا شرکت خود نباشند.

کسب اطلاعات دائمی از جایگاه شغلی و عوامل تاثیر گذار بر عملکرد پرسنل از دیگر عوامل موثر می‌باشد.

توجه به همه کارکنان به یک اندازه به این معنا نیست که تسهیلات نیز به یک میزان داده شود، این عدالت نیست، باید با توجه به کار، شایستگی های فردی و دیگر موارد انجام شود.

در نهایت می‌توان گفت، بسیاری از موارد به دلیل ناشناخته بودن قابل آموزش نیستند و چاره کار در برگزاری دوره های آموزشی نیست. یکی از مهارتهای مهم مدیریت، آشنا بودن با مشکلات غیر آموزشی و یافتن راه حل های کنترل آن برای افزایش مهارت های پرسنلی می‌باشد. عملکرد مدیر یا مدیران بیشترین تاثیر را در کسب موفقیت در هر سازمان را دارد.

نظریه های رضایت شغلی

نظریه ‏هاى رضایت ‏شغلى فراوان است. همان‏گونه که درباره تعریف و عوامل ایجادکننده رضایت ‏شغلى، اتحاد عقیده ‏اى وجود ندارد، درباره نظریه ‏هاى رضایت ‏شغلى نیز عقاید متفاوت و گوناگونى ابراز شده است. مطالعات اولیه در زمینه نگرش‏ هاى مربوط به کار، از پیش از جنگ جهانى اول شروع شد و به طور فعال، در انگلستان، اروپا و امریکا دنبال گردید.

پدیده اشتغال از ابتداى زندگى اجتماعى بشر مورد توجه بوده است. هر یک از اندیشمندان به نوعى درباره این مساله سخن گفته‏ اند. جامعه‏ شناسان و روان‏شناسان در قرون اخیر، نظرات متفاوتى درباره کار و شغل ارائه نموده ‏اند.

جنبه ‏هاى گوناگون کار، اعم از نابرابرى در کار، رضایت‏ شغلى، انگیزه کار و بالا بردن بهره ‏ورى سازمان‏ هاى کارى، هر کدام به نحوى مورد توجه ‏دانشمندان و اندیشمندان علم مدیریت، جامعه‏ شناسى، اقتصاد و روان‏شناسى قرار گرفته است.

فهرست مطالب مقاله بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی در سازمانها

  • چکیده
  • مقدمه
  • رضایت شغلی و ترک خدمت و عوامل موثر بر آن
  • موارد موثر بر رضایت شغلی
  • هویت بخشیدن و شخصیت دادن به افراد
  • عملکردهای مفید در جهت رضایت از شغل
  • سیاست ارزیابی عملکرد کارکنان و تاثیر آن بر رضایت شغلی
  • نظریه های رضایت شغلی
    • الف – نظریه نیازها
    • ب – نظریه ی انتظارات
    • پ – نظریه ی نقش
    • ج – نظریه امید و انتظار
  • تعهد سازمانی
  • نتیجه گیری
  • منابع

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی در سازمانها”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرفروش ترین ها

محصولات مرتبط

شما اینجا هستید :