پرسپکتیو در طراحی و نقاشی

۱۲,۰۰۰ تومان

محصول باکیفیت

محصول با کیفیت

پرداخت امن و آنلاین

دانلود پس از پرداخت

ضمانت بازگشت وجه

ضمانت بازگشت وجه

آشنایی با پرسپکتیو از جمله مسائلی است که برای دانشجویان دانشکده هنری و هنرستان‌ها و افرادی که با طراحی، دکوراسیون داخلی، معماری، تابلونویسی، طراحی موتور، طراحی صحنه و مصور کردن کتاب سروکار دارند ضرورت مبرم دارد. هر یک از رشته‌های فوق ممکن است برحسب ضرورت از پرسپکتیو استفاده خاصی بنمایند ولی نقاش و معمار باید با تمام اصول آن اشنا شود و آنها را عملاً تجربه نماید. همه این اصول در این کتاب به زبانی ساده تشریح شده تا مبتدی نیز از آن بتواند استفاده کند. این کتاب هم اصول فنی پرسپکتیوی را که به کمک خط کش و گونیا اجرا می‌شود توضیح می‌دهد و هم اصولی را که در پرسپکتیو بدون استفاده از خط کش مورد استفاده قرار می‌گیرد بیان می‌کند، همچنین بعنوان مرجعی به حساب می‌آید که نقاش کار آزموده نیز با مراجعه به آن خاطره اصول در اثر مرور زمان فراموش شده در مغز خود را به یاد می‌آورد و یا طراح در ضمن کار می‌تواند برای رفع اشکالات خود به سهولت به آن مراجعه کند.

بایستی خاطر نشان ساخت که این اصول برای مبتدی، بدون تجربه و تمرین به خودی خود ارزشی ندارد. پس مبتدی باید تمام موارد ذکر شده در کتاب را هم بفهمد و هم در واقعیت آنها را مورد تجزیه و تمرین قرار دهد و بطور دائم از اشیاء موجود در واقعیت طراحی نماید. زیرا مسلط شدن به پرسپکتیو مثل مسلط شدن به شنا، فوتبال و پیانو به تمرین عملی نیاز دارد نه حفظ کردن چند قانون خشک.

در تمرینات خود باید این موارد را مورد توجه قرار داد: اولاً فرم و ساختمان واقعی مناظر و اشیاء در واقعیت چه هستند، ثانیاً از نقطه دیدهای مختلف و شرایط نوری گوناگون این اشیاء چگونه دیده می‌شوند.

طراحی پرسپکتیوی اساساً شکل ظاهری و نحوه دیده شدن اشیاء سه بعدی و بهترین راه نشان دادن آنها را بر روی صفحه دو بعدی کاغذ یا بوم مورد بررسی قرار می‌دهد.

ما همین که با این اصول آشنا شدیم و به آنها تسلط پیدا کردیم می‌توانیم چه در طراحی‌های فوق‌العاده واقعیت‌گرا و چه در طراحی‌های انتزاعی از آنها استفاده کنیم زیرا در این صورت طراحی‌های ما زنده‌تر و جاندارتر خواهند شد، چون براساس حقایق بصری دست بکار شده‌ایم.

شاید ضرورت نداشته باشد بگوییم تمام عکس‌ها و تصاویر، فرمی‌ انتزاعی و یا سمبولیسم دارند زیرا طراحی پرسپکتیوی نه ادعا می‌کند و نه قادرست آنچه را چشم می‌بیند به همان گونه نشان بدهد، چون چشم بطور مدام در حال حرکت به این طرف و آن طرف است و تمرکز و دقت خود را نسبت به دور و نزدیک مورد تغییر قرار می‌دهد و عمق و رنگ را برحسب شدت نور درک می‌کند و اشیاء را همراه با حرکت در نظر می‌گیرد. در حالی که طراحی پرسپکتیوی چیزی ساکن و مسطح می‌باشد که وسعت و اندازه آن نیز محدود است.

با وجود این طراحی پرسپکتیوی سعی می‌کند عمق و بعد سوم را در محدوده‌ای از صفحه دو بعدی نشان بدهد، و برای رسیدن به این هدف از اصل کوچک شدن، کوتاه شدن، بهم نزدیک شدن، نور و سایه و غیره استفاده می‌نماید. مطالب این کتاب نیز این اصول را به ترتیب و با زبانی ساده مورد بررسی قرار می‌دهد تا افراد مبتدی نیز بتوانند از آن استفاده نمایند.

فهرست محتوا :

مقدمه
بخش ۱: اصول پرسپکتیو
بخش ۲: واقعیت و شکل ظاهری
بخش ۳: نحوه دیدن در طراحی پرسپکتیوی
بخش ۴: چرا خط افق طبیعت با خط هم‌تراز چشم یکی است – تئوری
بخش ۵: طراحی از مکعب شرط لازم درک پرسپکتیو است
بخش ۶: چه وقت و چرا « پرسپکتیو یک نقطه‌ای »، چه وقت و چرا « پرسپکتیو دو نقطه‌ای »
بخش ۷: بدشکلی در پرسپکتیو …
بخش ۸: تعیین ارتفاع و پهنا

» فاقد تصاویر مربوطه «

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پرسپکتیو در طراحی و نقاشی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرفروش ترین ها

محصولات مرتبط

شما اینجا هستید :