مقیاس در پرسپکتیو

۹,۹۰۰ تومان

محصول باکیفیت

محصول با کیفیت

پرداخت امن و آنلاین

دانلود پس از پرداخت

ضمانت بازگشت وجه

ضمانت بازگشت وجه

در عمل، برای ساختن پرسپکتیو اشیا واقعی که دنیای ما را احاطه کرده اند نمی توان فقط به مسائلی از قبیل مسائل موضعی اکتفا کرد . ضروری است که تصویر نه فقط فرم هر جسم را نشان دهد بلکه تناسب های اندازه ای آن جسم را نیز چه نسبت به اجزا خود جسم با یکدیگر و چه نسبت به اجسام دیگر به خوبی بازگو کند .
مسائلی که در این مورد پیش می آیند ممکن است یا مربوط به ساختن پرسپکتیو اجسام از روی اندازه های معین آن باشند و یا مربوط به پیدا کردن اندازه های واقعی جسمی از روی پرسپکتیو آن . چنین مسائلی عموما مسائل متری نامیده می شوند . یکی از راه حل های مسائل متری ، ستعمال مقیاس است که امکان می دهد تناسب بین اندازه های طبیعی جسم و اندازه خطی پرسپکتیو جسم رسم شده را برقرار کرد .
در درس حاضر ما طرز ساختن مقیاس خطی پرسپکتیوی را یاد می گیریم . در شکل زیر جسمی که به فرم خط مستقیم می باشد نشان داده شده است . این جسم نخست موازی صفحه تابلو ، در وضعیت B1A1 قرار دارد . سپس در حد صفحه شعاعی ، روی محور B1 چرخیده و با تشکیل دادن زاویه ای دلخواه نسبت به سطح تابلو به وضع B1,A1 دیپرم در آمده است . از شکل زیر معلوم است که طول تصویر یک جسم بر روی صفحه تابلو نسبت به زاویه ای که آن جسم با صفحه تابلو می تواند داشته باشد متغیر است .
یافتن فاصله آن جسم نسبت به تابلو تغییر می کند . از اینجا نتیجه می گیریم که واحد طبیعی ، مقیاس خطی ، در پرسپکتیو دارای اندازه متغیر است . این اندازه در دو حال تغییر می کند .
اولا نسبت به زاویه ای که جسم مورد نظر با صفحه تابلو دارد یعنی همانطور که در شکل ۱ دیدیم طول تصویر یک شی عمود و سطح جسمی با کم شدن زاویه آن نسبت به سطح جسمی کوتاه تر می شود .
ثانیا طول تصویر با تغییر بافت یکنواخت فاصله نقاط آن از تابلو تغییر می یابد . مثلا هر چه خطی از تابلو دورتر شود ( در حال موازی بودن با آن ) تصویر آن در روی تابلو کوچکتر و هر چه نزدیکتر شود . طول تصویر برعکس زیادتر خواهد شد . شکل ۲ این موضوع را به خوبی نشان می دهد .
بدین ترتیب اگر بخواهیم از روی تصویر یک جسم فواصل نقاط آن را به کمک مقیاس تعیین کنیم ، ضروری است که طرز ساختن مقیاس را در پرسپکتیو .هم نسبت به وضعی که خطوط مستقیم از لحاظ جهت دارند و هم نسبت به فاصله شان از تابلو به خوبی بدانیم .
اکنون طرق اندازه گیری طول خطوطی را که در سه جهت عمده در فضای جسمی قرار دارند توسط مقیاس بررسی می کنیم . سه جهتی که آنان را جهات عمده می شماریم از این قرارند :
۱- جهت خطوط مستقیمی که عمود بر صفحه تابلو باشد چنین جهتی را جهت عمق می نامند .
۲- جهت خطوط مستقیمی که موازی قاعده تابلو باشند . چنین جهتی را جهت پهنا می نامند .
۳- جهت خطوط قائم بر سطح جسمی که چنین جهتی را جهت ارتفاع می نامند .
متناسب با شرح بالا مقیاس های پرسپکتیو را که در جهات نامبرده ساخته شده باشند مقیاس عمق ، مقیاس پهنا و مقیاس ارتفاع می نامیم . اینک به شرح هر یک از این مقیاس ها می پردازیم .

تعداد صفحات : ۲۷
نوع فایل : ورد ۲۰۰۳ (.doc)
حجم فایل : ۱٫۲۶ مگابایت
**توجه : تمامی شکل ها در داخل فایل موجود است

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مقیاس در پرسپکتیو”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرفروش ترین ها

محصولات مرتبط

شما اینجا هستید :