قارچ های چوب خوار ( کنیفورا سربلا )

۹,۹۰۰ تومان

محصول باکیفیت

محصول با کیفیت

پرداخت امن و آنلاین

دانلود پس از پرداخت

ضمانت بازگشت وجه

ضمانت بازگشت وجه

قارچ های چوب خوار کنیفورا سربلا Coniophera Cerebella

زیستگاه

کنیفورا سربلا به طور گسترده‌ای در اروپا وجود دارد در امریکا و استرالیا نیز به وجود می‌آید. در این کشور روی چوب‌های تخریب شده (پوسیده) این گیاه قارچ متداول است. و میوه‌هایش در زیر الوارهای افتاده به کرات مشاهده می‌شوند.
آنها اغلب روی الوارهایی که روی زمین افتاده به وجود می‌آیند. در ساختمان‌های کنیفرا عمده‌ترین دلیل از بین رفتن بخش‌های چوبی است که با جلوگیری از رسیدن آب به آن از بین می‌رود. در معادن عمیق نیز به وفور دیده می‌شود.
که گاهی به عنوان دلیل فاسد شدن سوزنی برگان مهم گزارش شده و به نظر می‌رسد گاهی اوقات در شرایط خاص می‌تواند مثل انگل عمل کند. مک دونالد متوجه شد که این قارچ باعث فاسد شدن ریشه درخت ۳۶ ساله Sequoia gigontea می‌شود. جورستاد و چال مشاهده کرده‌اند که گاهی اوقات کنیفرا SPP مسئول تخریب مکعبی قهوه‌ای در ریشه درختان صنوبر و کاج در نروژ است.

اسپوروفور Sporophore

بدنه میوه از یک پوست نازک که در آن اغلب برآمدگی‌های نامنظم و گرد وجود دارد تشکیل شده است. قطر Sporophore ممکن است از چند سانتی متر تا نیم متر یا بیشتر متغیر باشد. در ابتدا رنگ آن زرد کرمی است ولی زمانی که ‌هاگ‌ها رشد می‌کنند تبدیل به سبز زیتونی تیره یا قهوه‌ای تیره می‌شود.
حاشیه آن اغلب به رنگ سفید کرمی باقی می‌ماند. ‌هاگ‌های بیضی شکل آن قهوه‌ای ـ زرد متمایل به قهوه‌ای زیتونی هستند. اندازه آن‌ها بین ۸-۷*۱۳-۱۱ است. از این رو آنها بزرگ تر و باریکتر از Merulius Lecrymons هستند و رنگ آنها نیز ماتتر و زیتونی‌تر است. کمپر متوجه شد در حالی که ‌هاگ‌های جوان دارای هسته واحد هستند، ‌هاگ‌های بالغ دو هسته دارند.
شکل و رنگ اسپوروفور بسیار متنوع است. نمونه‌های تازه آن گاهی اوقات رنگ سبز زیتونی کاملاً روشن دارند در حالی که میوه‌های کهنه از ساختمان‌ها اغلب قهوه‌ای زیتونی مات هستند.

مشخصه‌های آشکار پوسیدگی

حتی در مراحل اولیه حمله کنیفرا سربلا، رنگ رفتگی قابل ملاحظه‌ای در چوب‌هایی که مورد حمله قرار گرفته‌اند مشاهده می‌شود. که در ابتدا رگه‌های قهوه‌ای مایل به زرد مشاهده می‌شود. بعداً چوب خراب شده تیره‌تر می‌شود و در مرحله نهایی ممکن است قهوه‌ای خیلی تیره یا سیاه مایل به قهوه‌ای شود.
اغلب در طول بذر چوب شیارهای کوچکی به وجود می‌آید. همچنین ترک‌های متقاطع در زاویه‌های راست بذر ایجاد می‌شوند و به میزان از بین رفتن چوب توسط Merulius Lecrymons نیست. اغلب فساد در داخل صورت می‌گیرد و شکاف‌های قابل دیدن تنها پس از شکستن لایه‌های سطحی آشکار می‌شود.
چوب به وسیله این قارچ کاملاً فاسد می‌شود و می‌توان آن را با دست نرم کرد رشته‌های شاخه شاخه قهوه‌ای تیره در برخی جاهای سطح چوبی که مورد حمله قرار گرفته وجود دارند. این رشته‌ها هرگز مانند مورد M.lacrymans ضخیم نمی‌شود. و به ندرت به قطر بست‌های محکم حمله می‌کند.

جزئیات میکروسکوپیک فساد

‌Hyphoe در چوب فاسد به خوبی آشکار است که به دیواره سلول‌ها به آسانی نفوذ کرده و باعث ایجاد حفره‌هایی با سایز متوسط (۵-۳) می‌شود. ‌Hyphoe اغلب بیرنگ است ولی در جاهایی که رنگ وجود ندارد زرد به نظر می‌رسد. می‌توان اتصالات انبوه ساده را یافت ولی از نوع جهانی که در کشاورزی یافت می‌شود نیست.
قطر ‌Hyphoe بین ۰/۵-۵/۰ متغیر است. گاهی اوقات ‌Hyphoe های بزرگتر در پستا محکم می‌شوند. ظاهرشان شبیه نوک انگشت است که به انتهایشان چسبیده است.

قارچ‌ها در کشاورزی

انواع مختلف این قارچ‌ها تفاوت‌های زیادی در ظاهرشان دارند. کشت‌های جدید فطّل به سرعت و با میسیلیم هوازی که باعث زیان گلوله شدن می‌شود رشد می‌کنند. آنها تمایل دارند استفرهای شاخه‌ای به وجود آورند که ممکن است ضخامت آنها به mm3-2 برسد، و رنگ آنها کم‌کم تیره می‌شود.
کشتزارهایی که وسعت کمتری دارند کمتر حالت گلوله شدن دارند. ته آگارنیزه می‌شود و به شکل مایع در می‌آید. اولین رنگ‌هایی که مشاهده می‌شود زرد ذرتی، کرمی نخودی و زرد کمرنگ هستند. سپس رنگ‌ های متداول عبارتند از قهوه‌ای مایل به زرد، قهوه‌ ای توتونی و زیتونی.

داده‌های فیزیولوژیکی

هاگ‌های تازه به سادگی روی واسطه‌های عادی و چوب تکثیر می‌شوند ولی براساس حرف لیز در صورتی که آنها در شرایط خشک قرار گیرند به سرعت حیات خود را از دست می‌دهند. قارچ‌ها روی آگار با سرعت رشد می‌کنند. برخی گونه‌ها هر روز mm 5-3 به قطرشان اضافه می‌شود.

فهرست محتوا :
کنیفورا سربلا Coniophera Cerebella
زیستگاه
اسپوروفور Sporophore
مشخصه‌های آشکار پوسیدگی
جزئیات میکروسکوپیک فساد
قارچ‌ها در کشاورزی
داده‌های فیزیولوژیکی
اهمیت اقتصادی
پاکسیلاس پانوی دیز Paxillus panuoi des
زیستگاه
اسپروفری
ویژگی‌های برجسته تخریب
جزئیات میکروسکوپیک تخریب
قارچ‌ها در کشتزار
داده‌های فیزیولوژیکی
اهمیت اقتصادی
PORIA XANTHA‌‌
اسپوروفری
ویژگی‌های اصلی تخریب
جزئیات میکروسکوپیک تخریب
قارچ‌ها در کشتزار
۱٫ داده‌های فیزیولوژیکی
اهمیت اقتصادی
تخریب بلوط در ساختمان‌ها Phellinus megaloporus

تعداد صفحات : ۳۱
نوع فایل : ورد ۲۰۰۳ (.doc)

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “قارچ های چوب خوار ( کنیفورا سربلا )”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرفروش ترین ها

محصولات مرتبط

شما اینجا هستید :