طرح توجیهی پرورش گل رز

۹۹,۰۰۰ تومان

محصول باکیفیت

محصول با کیفیت

پرداخت امن و آنلاین

دانلود پس از پرداخت

ضمانت بازگشت وجه

ضمانت بازگشت وجه

استفاده بهینه از منابع تولید نظیر آب، زمین، سرمایه و نهاده های کشاورزی و امکان تولید محصولات خارج فصل و مداوم ، قابل عرضه در بازارهای جهانی یکی از انگیزه های اصلی ابداع روش کاشت گلخانه ای است .

کشت و کار بصورت گلخانه ای تحت کنترل برای پرورش گلها و گیاهان مختلف در خارج از محیط طبیعی پرورش و خارج از فصل معمول رشد ، سابقه ای دیرینه در دنیا و در ایران دارد .

اما استفاده از تاسیسات گلخانه ای برای منظورهای تجارتی و رقابت های بازار جهانی چند دهه ای بیشتر نیست که جایگاه ویژه در بخش کشاورزی پیدا کرده است و طی مدت زمان نسبتا کوتاهی که از عمر آن در کشور ما میگذرد بازده اقتصادی قابل توجه خود را نشان داده است .

بطوریکه هر ساله استقبال روز افزون گلکاران و کشاورزان را در بکارگیری این روش تولید شاهد هستیم .

این روش کاشت ضمن افزایش عملکرد و کیفیت برتر، بهره کافی را عاید گلکاران خواهد نمود .

معرفی اجمالی طرح پرورش گل رز

این طرح شامل شش فصل به شرح زیر میباشد :

  • فصل اول به معرفی محصول ، سوابق و روشهای تولید گل رز پرداخته است .
  • فصل دوم به فرایند طراحی تولید و همچنین منابع تامین مواد اولیه و همچنین ماشین آلات مورد نیاز پرداخته است .
  • فصل سوم به زمین، ساختمانهای مورد نیاز پلان طرح پرداخته است .
  • فصل چهارم به انرژی و تاسیسات لازم برای این واحد تولیدی پرداخته شده است که شامل انرژی آب ، برق ، ارتباطات و … میباشد .
  • فصل پنجم شامل مباحث نیروی انسانی ، سازماندهی و حقوق و دستمزد میباشد .
  • فصل ششم شامل کلیه محاسبات مالی میباشد .

معرفی محصول پرورش گل رز

بر اساس مطالعات انجام شده و منابع موجود، گل رز گیاهی است نور پسند و خواهان اقلیمی معتدل و خنک اما به لحاظ تعداد گونه های مختلف آن در گستره وسیعی از اقلیم های گوناگون قابل رویش و پرورش است و نیازمند شرایط اقلیمی خاصی میباشند که تاسیساتی نظیر گلخانه های استاندارد ، شرایط مورد انتظار آنها را تامین میکنند.

برای اینکه پرورش گونه های تجاری رز صرفه اقتصادی داشته باشد و از نظر استاندارد های گل رز شاخه بریده، واجد شرایط و قابل پذیرش بازار باشد شرایط رویش خاصی لازم است که در فایل این طرح ، به تشریح آن میپردازیم.

سوابق تولید پرورش گل رز

کشاورزی بستر تحت کنترل وزیر تونل های پلاستیکی به این منظور ابداع شده است تا از یک طرف امکان استفاده از ارقام بازار پسند ، اصلاح شده و پر بازده را فراهم آورد و از طرف دیگر امکان تولید گل و گیاه در همه ایام سال را ممکن میسازد و هم در استفاده از زمین و آب صرفه جویی کامل به عمل آید و در نهایت امر بتوان گلها و گیاهان را در فصلی که قیمت ها بالاتر است به دست مصرف کنندگان در بازارهای جهانی رساند .

باید گفت با نگاهی به وضعیت موجود صنعت گل و گیاه در ایران و جهان در می یابیم که با وجود برخورداری از شرایط زیر بنایی و خدادادی مناسب اعم از آب و هوای متنوع آفتاب درخشان و ذخائر ژنتیکی ارزشمند بسیاری از گیاهان زینتی و با وجود برخورداری از نیروی انسانی ماهر با جایگاه واقعی خودمان در بازاده های میلیارد دلاری جهان فاصله زیادی داریم .

اما چرا با وجود مزیت نسبی تولید که سوخت و نیروی کار ارزان نیز مکمل آن میشود با جایگاه واقعی خودمان این فاصله را داریم ؟

اول اینکه ما در کیفیت تولیدات خودمان مشکل داریم که این مشکل ناشی از کم آگاهی و سطح پایین دانش فنی و عدم اطلاع تولیدکنندگان ما از مسائل علمی و تکنولوژیک امروز هر پرورش گلها و گیاهان زینتی ، وجودآفات و بیماریها ، تغذیه و خاک نامناسب ، مسائل فیزیولوژیک پس از برداشت گلها و بسته بندی و بازار رسانی و عدم دسترسی به تنوع ارقام گونه هاست که اهمیت بسیار زیادی نوآوری و استفاده از فن آوری روز در امر پرورش گل و گیاهان زینتی را نشان میدهد ، راهکاری که برای گذر این چالش وجود دارد انجام تحقیقات و برقراری ارتباطات در جهت دستیابی به نواوری علمی فنی و اقتصادی و راه یابی به بازارهای داخلی برای صادرات وتوجه ویژه به اولویت های تحقیقاتی و بهره گیری از نتایج تحقیقات کشورهای پیشرفته در این امر میباشد.

کاربرد محصول پرورش گل رز

ایران به سبب برخورداری از تنوع اقلیمی رویشگاه تعداد بیشماری از انواع گل و گیاه زینتی است و سرآمد همه آنها گونه های وحشی گل سرخ میباشد و کمتر کوهپایه ای را در سلسله جبال شمال وغرب و مرکزی ایران میتوان یافت که رویشگاه تعدادی از ارقام نسترن وحشی نباشد.

آنان که سرزمین پهناور ایران را دیده اند میدانند برخی از گلهای معروف امروزی در جهان چون رز ، لاله ، گلایل ، زنبق و سنبل زاینده و پروریده این خاک است و از این دیار،  وارد سایر نقاط دنیا و بالاخص اروپا شده و مورد اصلاح قرار گرفته و توسعه یافته است.

بر بلندی ها و دامنه تلواره های ممیز فارس از دیرباز جنگلی از گل رز ، سرخ و محمدی به شیوه ای خود رو وجودداشته که رایحه سحر انگیزش هوش از زاهد وعامی می رباید.

همان درختچه ای که در جای جای  این سرزمین حتی به صورت وحشی و بیابانی نیز میروید و به گل مینشیند . نمونه های دیگرش در استان اصفهان، قمصر کاشان ، کوهپایه های خوانسار، فریدون، دماوند سمیرم و روستاهای پیرامون است که ارقام وحشی گل سرخ در آنها به وفور یافت می شود.

و این همان گلی است که با رنگ های زیبا و چشم نواز و عطر آگین، آذین بند خانه و کاشانه دوستداران گل و گیاه و طبیعت شده است. بنابراین اقالیم کوهپایه ای ایران خاستگاه گل سرخ بوده و بهترین بستر برای پرورش گونه های گل سرخ ( گل رز ) میتواند میباشد.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح توجیهی پرورش گل رز”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرفروش ترین ها

محصولات مرتبط

شما اینجا هستید :