طرح توجیهی تولید لامپ کم مصرف

۹۹,۰۰۰ تومان

محصول باکیفیت

محصول با کیفیت

پرداخت امن و آنلاین

دانلود پس از پرداخت

ضمانت بازگشت وجه

ضمانت بازگشت وجه

طرح حاضر مطالعه امکان سنجی مقدماتی برای احداث کارخانه تولید لامپ کم مصرف ( Compact CFLs = Lamps Fluorescent است.) نیاز به صرفه جویی در مصرف برق در دنیا و نقش این محصول در کاهش مشکلات زیست محیطی به همراه بازار در حال رشد آن در ایران و جهان، به همراه برنامه های بسیار مفصل سازمان های بین المللی و دولت ها برای تشویق مصرف کنندگان به استفاده از این محصول، نیاز به مطالعه و تاسیس کارخانه مربوط به آن را محسوس می سازد.

اهمیت استراتژیک محصول به همراه نیاز به تامین بازار که در شرایط حاضر بخش عمده ای از آن از طریق واردات تامین می شود، و احتمال فراهم شدن امکان صادرات به کشورهای همجوار از دیگر موارد توجیه شدن ایجاد کارخانه می باشد.

نتایج بررسی های مقدماتی نشان میدهد که با احتساب هزینه های تولید و تخمین اندازه بازار هدف، پیش بینی می گردد با سرمایه گذاری ثابت حدود ۳۹۶۰۰ میلیون ریال در دوره توسعه، طرح در سال های اولیه تولید به سوددهی رسیده و میزان بازده داخلی محصول بیش از ۵۳ درصد است.

هدف تولید لامپ کم مصرف

هدف از این طرح مطالعات مقدماتی امکان سنجی برای احداث کارخانه تولید لامپ کم مصرف Compact Fluorescent Lamps = CFLs می باشد. مطالعات امکان سنجی مقدماتی براساس داده های ثانویه و با امکان خطای ۲۰ درصد برآورد می گردد.

باتوجه به اهمیت کاهش مصرف انرژی و تبعات اقتصادی و زیست محیطی آن، این صنعت در جهان و ایران رشد داشته و انتظار می رود تا حد زیادی جایگزین لامپ های معمولی شود.

ضرورت و اهمیت استفاده از لامپ های کم مصرف

یکی از ویژگی های دنیای امروز، استفاده گسترده از انرژی الکتریکی است. درطول سالهای اخیر مصرف برق در بخش های مختلف، رشد چشمگیری داشته بطوریکه نیاز تولید برق در روز اوج مصرف سال جاری از مرز ۳۲ هزار مگاوات گذشت.

توسعه در صنعت برق به سرمایه گذاری سنگین و صرف زمان طولانی جهت احداث تاسیسات تولید و انتقال نیازمند است. برای نمـونه، جهت تامین برق یک لامپ ۱۰۰ وات به حدود ۱۰۰ دلار سرمایه گذاری نیـاز اسـت و در صـورت مهیـا بـودن تمـامـی امکـانـات، ســاخـت یـک نیروگـاه بین ۴ تـا ۸ سـال به طول می انجامد.

در کشور ما، بخش عمده سرمایه گذاری مربوط به تامین برق در ساعات اوج مصرف است که همواره از حوالی غروب شروع شده و چند ساعت به طول می انجامد.

بیشترین سهم مصرف برق در ساعات اوج مصرف مربوط به مشترکین خانگی (حدود ۴۷ درصد ) و بخش عمده ای از آن مربوط به مولفه روشنایی است و پرمصرف ترین وسیله در این بخش، لامپهای ۱۰۰ وات و ۶۰ وات رشته ای معمولی و شمعی می باشند.

لامپ های رشته ای در واقع مثل بخاری برقی عمل می نمایند که نور نیز ساطع می کنند. اساس کار لامپ های رشته ای معمولی به گونه ای است که بخش عمده برق مصرفی آنها به گرمــا تبدیل شده و تنها بخش کوچـکی از آن ( حدود ۱۰ درصد ) بـه روشنایی تبدیل می گردد. این خصوصیت بویژه در ماه های گرم، باعث افزایش مصـرف سیستم های سرمـایشی نیز خواهد شد.

لذا استفاده از لامپ های کم مصرف بدلیل عدم گرمازایی، سبب کاهش چشمگیری در مصرف سیستم های سرمایشی و بالطبع هزینه آن می گردد. عمر کوتاه لامپ های رشته ای، مصرف زیاد برق و تلفات حرارتی آنها، همگی در لامپ های کم مصرف جبران شده و از راندمان بالایی برخوردار گردیده اند.

معرفی محصول

در این بخش لامپ های کم مصرف CFLs معرفی و مزایای سرمایه گذاری در آنها به اجمال مشخص خواهد شد.

لامپ های کم مصرف(CFL)

لامـپ کـم مـصرف بـا کد آیسیک ۳۲۱۰ (۳۲۱۰۱۱۰۰ ) و کد تعرفه ۸۵۳۹۳۱۲۰ که در سال ۱۹۷۹ وارد بازارهـای جهـان شد یکی از محصولاتی است که به دلیل کاهش مصرف انرژی و مشکلات زیست محیطی موجود در جهان امروز اهمیت فراوانی یافته است.

اگـرچه مزایای فراوان اقتصادی و زیست محیطی برای لامپ های کم مصرف عنوان شده اما رشد بـازار آن بـه دلایـل مخـتلف، از جملـه وجـود ماده سمی جیوه در تولید آن سریع نبوده و هنوز نتوانسته موقعیت مناسب مزیت های خود را به دست آورد.

منافع اقتصادی تولید لامپ کم مصرف (CFL)

همانگونه که اطلاع دارید، قیمت لامپ های کم مصرف در بازار به مراتب بالاتر از لامپهای رشته ای معـادل آن اسـت. در عوض، مصرف برق کم و راندمان بالا به همراه عمر طولانی تر این لامپ ها در مقایسه با لامپ های رشته ای معمولی باعث تشویـق مصرف کنندگان به استفاده از این لامپ ها گردیده است.

از آنجاییکه نوردهی یک لامپ ۲۰ وات کم مصرف ، معادل یک لامپ ۱۰۰ وات رشته ای معمولی است، در صورت تعویض یک لامپ رشته ای با یک لامپ کم مصرف که بطور متوسط ۵ ساعت در شبانه روز روشن است.

طی یک سال در حدود ۱۲۰ کیلووات ساعت صرفه جویی انرژی شده و معادل ۱۸۰۰۰ ریال از هزینـه مصـرف برق کاسته خواهـد شد، که با احتساب طول عمر لامپ کم مصرف (۸۰۰۰ ساعت = ۴ سال )، درمجموع بیش از ۷۰۰۰۰ ریال نفع اقتصـادی داشته و از چندین بار تعویض لامپ رشته ای نیز جلوگیری می شود.

 

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح توجیهی تولید لامپ کم مصرف”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرفروش ترین ها

محصولات مرتبط

شما اینجا هستید :