تعمیق باورهای دینی و نقش آن در نهادینه کردن عدالت اجتماعی

۲۴,۰۰۰ تومان

محصول باکیفیت

محصول با کیفیت

پرداخت امن و آنلاین

دانلود پس از پرداخت

ضمانت بازگشت وجه

ضمانت بازگشت وجه

می دانیم که اگر تن از سلامت و اعتدال لازم برخوردار بود ، می تواند به رشد خود ادامه دهد.  هر گونه اختلال در اندام ها و دستگاه های بدن موجب آشفتگی و فساد است. اگر میزان حرارت بدن از آنچه باید باشد، فراتر رود باعث تب شدید و بحران عمومی بدن و اگر پایین تر رود موجب ضعف و نوعی اختلال دیگر خواهد بود. درجه فشار خون تعداد گلبول های سفید و قرمز خون، اندازه ی ویتامین ها ی لازم برای بدن و غیره… . همه تابع نظم و اعتدالی است که هر گونه تخلّف و کم و زیادی موجب نوعی بیماری و بحران است. در برابر این بیماری ها و بی اعتدالی ها یا باید به شدّت مبارزه کرد تا از هر جهت اعتدال لازم را بوجود آورد، یا آماده ی سقوط و هلاکت بود.

با توجه به همبستگی شدید افراد در جامعه، می توان نوعی کیان و موجودیت برای جامعه پیدا کرد که در عین حفظ استقلال ارادی و خودی افراد، این کیان اجتماعی وجود دارد. موجودیت جامعه نیز، همچون موجودیت فیزیولوژیکی و کیان انسانی فرد تابع قوانینی است که البته مخصوص جامعه است و دوام و بقاء آن در سایه ی برخورداری از اعتدال اجتماعی خواهد بود. اگر در جامعه عدالت همه جانبه برقرار بود، محیط برای رشد و تکامل فراهم است، و روند عمومی حرکت تکاملی جامعه هماهنگ با روند تکاملی کلّ جهان خواهد بود، و در برابر هر نوع بی عدالتی موجب اختلال، فساد، ارتجاع و سقوط جامعه است.

از هدف های اساسی اسلام برقرار کردن عدل و قسط در جامعه و بوجود آوردن اعتدال کامل در امّت و جامعه اسلامی است .

لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط …
(( ما پیامبران خویش را با دلیل های آشکار فرستادیم و با آنان کتاب و میزان سنجش حق و باطل نازل کردیم تا مردم عدالت را به پای دارند )).

عدالت مهمترین صفت هر انسان مومن و بارزترین ویژگی یک حکومت دینی و مردمی است انسان در پرتو عدالت به کمال اخلاقی و بلوغ معنوی دست می یابد و نظام عدالت، موضوع ناشناخته و مبهمی نیست، شاید عده ای سخن گفتن از این موضوع و بررسی معنا و ابعاد گوناگون آن را غیر ضروری بدانند اما واقعیت های زندگی اجتماعی به گونه ای دیگر قضاوت می کند.

بر این اساس نه تنها پژوهش های علمی مجامع و مراکز تحقیقی درباره ی عدالت ضروری است بلکه کلّ جامعه ابتدا باید به مفهوم عدالت رجوع کند. بدین ترتیب جامعه انسانی خواهد توانست با شناخت بهتر و دقیق تر ابعاد و ارکان عدالت، زمینه اجرائی صحیح آن را در سطح زندگی فردی ، خانوادگی و اجتماعی خویش فراهم سازد.

خداوند متعال برای سعادت و هدایت انسان ها برنامه ای تحت عنوان دین در نظر گرفته است که اجرای احکام و قوانین آن جز از طریق تشکیل حکومت ضمانت اجرایی پیدا نمی کند، یکی از این احکام نورانی دین، عدالت اجتماعی است و از اهمّیت ویژه ای برخوردار است که یکی از اهداف بعثت انبیا اجرای آن در سایه ی حکومت اسلامی می باشد. مهم ترین وظیفه ی انبیا برقرار ساختن یک نظام عادلانه ی اجتماعی از طریق اجرای قوانین و احکام است.

به طور کلّی انبیا الهی مبعوث شدند برای خدمت به بندگان خدا ، خدمت به مظلومان و ستم دیدگان و اقامه ی عدل فردی و اجتماعی.

اصلاح اعتقادات دینی و امور دنیوی ما انسان ها به عدالت است ، عدل ، اساس سلامت جامعه و نشاط مردمان و عامل مشارکت همگان است. با تحقّق عدالت است که انگیزه ی خدمت به درستی فراهم می شود و رحمت و محبّت و برکت، جامعه را فرا می گیرد و برعکس جامعه ای که عدالت در آن برپا نیست، فاقد حیات انسانی و زندگی معنوی است. در آن اهتمام و برقراری عدالت نیست. مایه ی گمراهی است و حکومتی که عدالت هدف آن نیست و در راه برقراری عدالتی همه جانبه گام نمی زند، در مسیر هلاکت است و در چنین جامعه ای تربیت توده های مردم امری دشوار بلکه ناممکن است.

دین مبین اسلام در پی پرورش و رشد و شکوفایی انسان هایی است که هیچ گاه زیر سیطره ی ستمگران نروند و با هر گونه ظلم و ستم مبارزه کنند. اسلام از آزادی و حقوق انسان ها دفاع می نماید و در راستای هدف و بعثت انبیا یعنی تحقّق عدالت اجتماعی حرکت می کند.

ائمه ی بزرگوار ما نیز بر رعایت قسط و عدل در جامعه و اثرات اجتماعی آن تأکید فراوان داشتند به طوری که حضرت علی (ع) مهم ترین اثر عدالت را در سازندگی و اصلاح جامعه می دانستند. اجرای عدالت مخالفت ها را از بین می برد و دوستی و محبّت ایجاد می نماید و در عمران و آبادانی و صنعتی تأثیر به سزایی دارد.

فهرست محتوا :

مقدّمه
انگیزه ی تحقیق
چکیده
آشنایی با صفات خدا
عدل بشری و عدل الهی
عدل چیست؟
عدل از اصول دین
موضع رژیم های حاکم در تاریخ اسلام
تعریف عدالت
معنای دیگر عدالت
عدالت اجتماعی
رابطه ی عدالت اجتماعی با جهان بینی الهی
عدالت خواهی فطری است
قانون عادلانه تنها در سایه ی مکتب انبیاء است
عدالت شرط اساسی
اهمیت عدالت در روایات
استقرار عدالت یکی از اهداف انبیاء
نمونه هایی از عدالت
آنجا که عدالت اسلامی اموال را مصادره می کند
مساوات در اسلام
علی(ع) شهید عدالت
عدالت ، فلسفه اجتماعی
عدالت اجتماعی از دیدگاه امام خمینی (ره)
چگونگی تحقّق عدالت اجتماعی در جامعه
منابع و مآخذ

تعداد صفحات : ۸۱
نوع فایل : ورد ۲۰۰۳ (.doc)

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “تعمیق باورهای دینی و نقش آن در نهادینه کردن عدالت اجتماعی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرفروش ترین ها

محصولات مرتبط

شما اینجا هستید :