ترمز ABS مکانیکی و معایب آن

۱۰,۰۰۰ تومان

محصول باکیفیت

محصول با کیفیت

پرداخت امن و آنلاین

دانلود پس از پرداخت

ضمانت بازگشت وجه

ضمانت بازگشت وجه

ABS مکانیکی و معایب آن

برای وارد شدن به این مبحث ابتدا بهتر است مختصری راجع به ABS واقعی و آنچه کارخانجات تولید اتومبیل سازی بر روی خودروهایشان نصب می‌کنند، توضیح دهم و بعد از آن وارد بحث آنچه اخیراً به صورت دستی بر روی اتومبیل‌ها اضافه می‌شود و ABS مکانیکی نام دارد و تفاوت‌هایش با سیستم اصلی ABS بپردازیم.
ABS یا Anti Lock Brake System به طور خلاصه از قفل کردن چرخ‌های خودرو در هنگام ترمزهای شدید جلوگیری می‌کند و اتومبیل به روی زمین کشیده نمی‌شود و به عبارت دیگر در زمین‌های خشک از کشیدن شدن خط لاستیک بر روی آسفالت و در زمین‌های تر از سر خوردن خودرو جلوگیری می‌کند.

اما عملکرد آن:

حتماً می‌دانید که ترمزها به وسیله فشار روغنی که در سیستم ترمز قرار دارد عمل می‌کند و با فشردن پدال ترمز این روغن فشرده شده، فشار را به لنت‌ها منتقل می‌کند و لنت‌ها بر اثر تماس با دیسک، خودرو را متوقف می‌کند. تئوری نهفته در پشت سیستم ABS بسیار ساده است، باید با قطع و وصل کردن سریع نیروی پشت لنت‌های ترمز، از توقف چرخ ها در هنگام ترمز‌های شدید جلوگیری کرد.

این سیستم شامل چهار قسمت اصلی است:

  1. سنسورهای سرعت
  2. پمپ
  3. دریچه‌ها
  4.  کنترل کننده

۱- سنسورهای سرعت 

سیستم ABS نیاز به فهم این موضوع دارد که چه زمانی چرخ‌ها قفل کرده‌اند تا بتواند، وارد عمل شود. سنسورهای سرعت در هر چرخ (در مواردی برای هر دو چرخ یک سنسور) وجود دارند. این سنسورها هر گونه کاهش بسیار سریع سرعت که ناشی از ترمز‌های شدید است و منجر به قفل شدن چرخ‌ها می‌شود را به سیستم گزارش می‌دهند.

۲- دریچه‌ها

هر چرخ یک دریچه دارد، در اکثر سیستم‌ها این دریچه‌ها سه حالت دارند:

حالت اول: دریچه باز است و فشار از سیلندر اصلی مستقیماً به چرخ وارد می‌شود.
حالت دوم: دریچه‌ها راه را می‌بندند و فشار سیلندر اصلی به چرخ منتقل نمی‌شود و این موضوع باعث می‌شود، فشار ناشی از فشردن پدال توسط راننده به چرخ موردنظر منتقل نشود.
حالت سوم: دریچه مقداری از فشار وارده را به چرخ وارد می‌کند.

۳- پمپ

زمانی که دریچه باز است تا فشار به چرخ‌ها وارد شود، سیستم باید راهی داشته باشد تا بتواند این فشار را برگردانده و زمانی که دریچه فشار را در چرخی کاهش می‌دهد باید در پالس بعدی این فشار را دوباره به چرخ بازگرداند و این کاری است که پمپ انجام می‌دهد.

۴- کنترل کننده

کامپیوتری است در خودرو که سنسورهای سرعت و دریچه‌ها را کنترل می‌کند.

روش کار

زمانی که سنسوری اعلام کند که در اثر ترمز چرخی قفل شده کامپیوتر به دریچه و پمپ فشار آن چرخ دستور کاهش فشار روغن را به وسیله بستن دریچه آن چرخ می دهد، تا زمانی که سنسور سرعت اعلام کند علیرغم فشردن پدال توسط راننده چرخ به حرکت افتاده در این هنگام دریچه باز می شود و فشار باز می گردد و در صورت قفل شدن مجدد، همین عمل دوباره تکرار می شود و این کار ممکن است ۱۵ تا ۲۰ بار در ثانیه تکرار شود.

در هنگامی که ABS فعال می شود ممکن است یک نوع بالا و پایین رفتن به صورت پالس بر روی پدال احساس شود که این امری طبیعی در سیستم ABS است و به دلیل نیاز و بسته شدن دریچه‌ها است.

Using ABS

چگونه می توان از ترمز ABS استفاده نمود؟

یک فشار ثابت و یکنواخت توسط پا روی پدال آورده می شود و تا زمانی که اتومبیل به طور کامل توقف نکرده است نباید پا را از روی پدال برداشت همچنین پا نباید روی پدال ترمز رفت و برگشتی داشته باشد.

لرزش و صدای ناشی از آن چیست؟

این حالت‌ها برای ترمز ABS کاملاً طبیعی است و نشان دهنده سالم بودن ترمز است. از سیستم ترمز ABS صداهای متفاوتی احساس می شود که در زیر برخی از آنها به عنوان مثال آمده است.

  • صدایی شبیه به جیغ یا ناله از ترمز
  • تکانش سریع پدال ترمز
  • شل شدن و از کار افتادن دوره‌ای پدال
  • سخت و سفت شدن پدال (در حدی سفت شود که قابل قبول نباشد)
  • روشن شدن چراغی که این جمله را بیان می کند: Low traction (کشش کم)

آیا با استفاده از ترمز ABS فاصله کوتاه تری طی می شود تا اتومبیل توقف کند؟

خیر! برخی از فروشندگان، اخیراً ممکن است این طور عنوان کنند که با این ترمز می توان،اتومبیل را متوقف ساخت ولی در واقع این طور نیست. وقتی که در جاده‌ای نمناک یا خشک ترمز می کند همان فاصله تا توقف کامل، طی خواهد شد که در ترمز‌های متداول طی می شد.

در جاده‌های شنی، گل و لای دار و برفی برای سیستم ترمز ABS باید فاصله توقف بیشتری را نسبت به ترمز‌های متداول در نظر گرفت. این به دلیل چرخش و لیز خوردن تایر ماشین، روی سطح جاده است و دقیق‌تر شناور شدن آن روی سطح شن یا برف می باشد.

اتومبیل‌هایی که غیر از سیستم ترمز ABS دارند می توانند لاستیک هایشان را قفل کنند و در برف شیار ایجاد کرده به طوری که به حرکت آرام آن کمک کند. این تایرهای قفل شونده اغلب در زیر لایه مرزی قرار می گیرند.

تایرهای مخصوص برف (یخ‌شکن)

رانندگی و ترمز کردن، به وسیله کششی که تایرهای ماشین دارند محدود می شوند. آزمایش‌ها نشان می دهند که تایرهای خوب مخصوص برف (یخ‌شکن)، در فصل زمستان فاصله توقف کامل اتومبیل را تا حد زیادی کاهش می دهند.

تا زمانی که دریچه سوپاپ قادر است نیرو را از روی ترمزها آزاد سازد راه‌هایی وجود دارد که بتوان دوباره نیرو به ترمز وارد کرد. این کاری است که در واقع پمپ انجام می دهد. وقتی که دریچه سوپاپ نیرو را کاهش می دهد پمپ در حال اضافه کردن نیرو روی ترمز‌هاست.

کنترل کننده‌ها

کنترل کننده‌ها در واقع مغز ABS هستند و بدین صورت کار می کنند: قبل از اینکه چرخ‌ها قفل شوند فوراً سرعت را کاهش می دهند. کنترل کننده ABS فوراً تشخیص می دهد که کاهش سرعت غیر عادی است یا نه و اگر بود فوراً فشار روی آن چرخ را تا زمانی که دوباره شتاب بگیرد، کاهش می دهد. سپس فشار را تا زمانی که تشخیص دهد سرعت کاهش می یابد، افزایش می دهد.

این عمل تا زمانی که سرعت کاملاً کاهش یابد ادامه می یابد. و نتیجه آن است که سرعت تایر با سرعت ماشین به طور یکسان کم می شود. به طوری که از سر خوردن ماشین یک فشار جلوگیری می کند.

» فاقد شکل «

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ترمز ABS مکانیکی و معایب آن”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرفروش ترین ها

محصولات مرتبط

شما اینجا هستید :