تاثیر نور خورشید بر شیردهی گاو

مقاله تاثیر نور خورشید بر شیردهی گاو ها در مورد اثرات نور خورشید بر میزان شیر دهی، کیفیت شیر ، میزان رشد ، میزان خوراک و الگوی تغذیه ای و تولید مثل گاوها تهیه شده است.

۹,۹۰۰ تومان

محصول باکیفیت

محصول با کیفیت

پرداخت امن و آنلاین

دانلود پس از پرداخت

ضمانت بازگشت وجه

ضمانت بازگشت وجه

مقاله تاثیر نور خورشید بر شیردهی گاو ها در مورد اثرات نور خورشید بر میزان شیر دهی، کیفیت شیر ، میزان رشد ، میزان خوراک و الگوی تغذیه ای و تولید مثل گاوها تهیه شده است.

این دارای 23 صفحه و با فرمت ورد 2003 (doc.) و فرمت پی دی اف (pdf.) آماده شده است.

قسمتی از متن این مقاله در ادامه آمده است.

چکیده مقاله تاثیر نور خورشید بر شیردهی گاو ها

در گاو های شیرده که 16 تا 18 ساعت در شبانه روز در معرض نور قرار می گیرند (فتوپریود روز بلند) نسبت به گاوهایی که 13 ساعت (یا کمتر) در معرض نور قرار می گیرند (فتوپریود روز کوتاه) ، تولید شیر 5 تا 16 درصد افزایش یافته ، چربی شیر به میزان بسیار کم کاهش می یابد ، مصرف خوراک تحریک شده و در جایگاه های انفرادی یک طرف باز فعالیت فیزیکی آنها کاهش می یابد .

فتوپریود روز بلند سبب تحریک افزایش وزن بدن و رشد پستان و کاهش چربی بدن می شود . اگرچه در معرض نور قرار گرفتن گاوهای روز بلند سبب تسریع شروع بلوغ می شود ولی اثرات کمی از آن بر چرخه تولید مثلی حیوانات بالغ دیده شده است . تخمین زده می شود که راه اندازی سیستم نوردهی برای گاوهای شیرده ، در عرض دو دوره از پاییز تا بهار جبران هزینه ها را خواهد نمود.

مقدمه مقاله تاثیر نور خورشید بر شیردهی گاو ها

در مدیریت پرورش گاوهای شیری در شرایط گذشته و حال کمتر به مسئله تامین نور توجه شده و لذا بهاربندها وجایگاه های نگهداری گاو به طور نسبی از میزان نور بسیار کمی برخورداند . در حالی که تحقیقات نشان داده ، تامین نور کافی می تواند در تولید شیر گاوهای شیرده موثر واقع شود .

لذا در صنعت گاو شیری ، در سطح بین المللی ، تامین نور کافی دیگر یک مفهوم تازه نیست . تامین نور کافی معمولاً به امکانات و تجهیزات محدودی نیاز دارد و تامین آن برای گله های بزرگ و کوچک امکان پذیر است .

با توجه به اهمیت و اقتصادی بودن سرمایه گذاری در این زمینه ، در دهه گذشته فن آوری های لازم برای توسعه ، بهبود و تکامل مدیریت نور به وجود آمده و حتی نرم افزارهای مورد نیاز برای محاسبه تعداد لامپ و شدت نور ارائه گردیده است.

در ناحیه مرکزی ایران ، در طول سال بیشترین میزان نور طبیعی و دوره نوری در اواسط اردیبهشت تا شهریور تامین می شود (۱۳ تا ۱۴ ساعت) . این میزان نور هر چند قابل توجه است ، ولی نمی توان میزان ساعات توصیه شده برای گاوهای شیرده را به طور کامل پوشش دهد.

متاسفانه با فرا رسیدن فصل پاییز و کوتاه شدن طول روز، ساعات نور طبیعی به کمترین مقدار خود (۵/۱۱ – ۱۰ ساعت) می رسد . در این راستا اغلب انتظار می رود پس از اتمام فصل تابستان و دوره تنش گرمایی تولید شیر گاوها بهبود یابد ، ولی برخلاف آن به دنبال فرا رسیدن فصل پاییز وکوتاه شدن طول روز ، تولید شیر گاوها رو به کاهش گذارده و یا در سطح ثابتی باقی می ماند .

لذا به نظر می رسد که کوتاه شدن روزها به عنوان یک عامل موثر می تواند مانع از بهبود تولید شیر گردد.

شدت نور مورد نیاز گاوهای شیرده

در گاوهای شیردهی که ۱۶ تا ۱۸ ساعت در شبانه روز در معرض نور قار می گیرند (فتوپریود روز بلند) نسبت به گاوهایی که ۱۳ ساعت (یا کمتر) در معرض نور قرار می گیرند (فتوپریود روز کوتاه) ، تولید شیر ۵ تا۱۶ درصد افزایش یافته ، چربی شیر به میزان بسیار کم کاهش می یابد ، مصرف خوراک تحریک شده و در جایگاههای انفرادی یک طرف باز فعالیت فیزیکی آنها کاهش می یابد.

فتوپریود روز بلند سبب تحریک افزایش وزن بدن و رشد پستان و کاهش چرب بدن می شود . اگرچه در معرض قرار دادن گاوها روز بلند سبب تسریع شروع بلوغ می شود ولی اثرات کمی از آن بر چرخه تولید مثلی حیوانات بالغ دیده شده است . تخمین زده می شود که راه اندازی سیستم نوردهی برای گاوهای شیرده ، در عرض دو دوره از پاییز تا بهار جبران هزینه ها را خواهد نمود .

میزان تولید شیر در پاسخ به فتوپریود

در معرض قرار دادن گاوهای شیرده با 16 تا 18 ساعت نور در طول شبانه روز (روز بلند) سبب افزایش تولید شیر به میزان 5 تا 16 درصد بیشتر از گاوهایی شد که 5/13 ساعت یا کمتر (روز کوتاه) در معرض نور قرار داشتند .

بنابراین ، مزیتی قابل توجه در اضافه نمودن ساعات نور در گاوهایی که در طول روز به مدت کمی در معرض نور قرار دارند مانند فصل زمستان در عرضهای جغرافیایی واقع در شمال و جنوب راس السرطان و راس الجدی ، وجود دارد .

توجه به این نکته ضروری است که افزایش تولید شیر در زمستان در پاسخ به فتوپریود فقط به تدریج و طی چندین هفته حاصل می شود. بنابراین ، افزایشی ناگهانی و قابل تشخیصی در تولید شیر در پاسخ به افزایش میزان نور رخ نمی دهد.

ترکیب شیر در پاسخ به فتوپریود

تغییرات به وجود آمده در درصد چربی شیر در پاسخ به فتوپریود در میان تحقیقات مختلف یکسان نبوده است . در یک تحقیق ، روزهای بلند سبب افزایش درصد چربی شیر شد ولی در سایر تحقیقات هیچ اثری به دست نیامد و در تحقیقی دیگر روزهای بلند سبب کاهش درصد چربی شیر گردید .

نتیجه حاصل در تحقیق آخر مورد انتظار بود ، زیرا درصد چربی شیر کلاً نسبتی معکوس با میزان تولید شیر دارد . طول مدت روز تاثیری بر درصد پروتئین شیر ندارد ؛ اگرچه در گزارشی ذکر شد که 529 لوکس نور سبب کاهش درصد پروتئین شیر به 101 یا 191 لوکس نور می شود . فتوپریود هیچ اثری بر میزان لاکتوز شیر ندارد.

مصرف خوراک و الگوی تغذیه ای در پاسخ به فتوپریود

در مقایسه با فتوپریود روز کوتاه ، فتوپریود روز بلند نه تنها سبب افزایش تولید شیر بلکه سبب افزایش مصرف خوراک در گاوهای شیری که به طور آزاد تغذیه می کردند ، شد . افزایش مصرف خوارک ممکن است علت افزایش تولید شیر حاصله در شرایط روز بلند باشد.

تولید شیر گاوها هنگامی که در معرض روز بلند قرار گرفته و همان میزان غذایی که در روز کوتاه مصرف کردند به آنها داده شد ، همچنان بیشتر بود . از آنجایی  که برای تولید شیر اضافی در گاوهایی که در معرض روز بلند قرار می گیرند احتمالاً از ذخایر بدن استفاده می شود ، توصیه می گردد که این گاوها در سطحی تغذیه شوند که حداکثر تولید شیر همراه با حداقل تخلیه ذخایر بدنی در آنها ایجاد شود.

 

برای دانلود فایل کامل مقاله تاثیر نور بر شیردهی گاو ها روی دکمه زیر کلیک کنید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “تاثیر نور خورشید بر شیردهی گاو”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرفروش ترین ها

محصولات مرتبط

شما اینجا هستید :