بررسی تورم و تاثیر اقتصادی آن بر جامعه

۲۵,۵۰۰ تومان

محصول باکیفیت

محصول با کیفیت

پرداخت امن و آنلاین

دانلود پس از پرداخت

ضمانت بازگشت وجه

ضمانت بازگشت وجه

اهداف بررسی تورم و تاثیر اقتصادی آن بر جامعه

تورم، بی گمان مصیبت عظیم بشریت امروز است. در پهنه گیتی، اکنون کمتر کشوری را میتوان یافت که از عوارض و عواقب این بیماری اقتصادی عالمگیر در امان مانده باشد. صرف نظر از ممالک دارای اقتصاد آزاد یا ارشادی- که اکثریت قریب به اتفاق آنها کم و بیش، دست به گریبان مشکلات ناشی از تورم هستند. آثار این عارضه در برخی از کشور های سو سیالیستی نیز آشکار شده است.

تورم پدیده ای تقریباً عالمگیر است که طی ۵ سال گذشته شاخص قیمت ها در ۱۳۱ کشور مورد بررسی بدون استثناء رو به افزایش است البته باید توجه داشت که منظور ما در اینجا سیر کلی قیمت ها در خلال ۵ سال است.

ضرورت بررسی تورم و تاثیر اقتصادی آن بر جامعه

یکی از خطر ناک ترین عوارض تورم، متزلزل شدن و به خطر افتادن جدی نظام های اجتماعی دموکراتیک است. دنیا بدون شک فراموش نکرده است که جنگ جهانی دوم زاییده پیدایش فاشیسم بود. فاشیسم و هیتلر را ۱۰ میلیون نفر بیکاران آلمانی که سپاه هراس آور و عظیم ترین تکیه گاه اجتماعی دیکتاتوری و فاشیسم را تشکیل می داد و ۱۰ میلیون بیکاری که هیتلر را بوجود آوردند، به وسیله بلای علاج ناپذیر تورم بیکار شده بودند و سر انجام جنگ جهانی دوم که خاطره اش در تاریخ به عنوان عظیم ترین قصابی و آدم کشی تمام قرون و اعصار ثبت شده است، محصول مستقیم و فرزند خلف تورم و بیکاری بود. آیا ساده لوحی است اگر تصور کنیم که تورم کنونی در کشورهای بزرگ صنعتی باختری پیش در امد و بشارت دهنده شوم جنگ جهانی سوم است.

تاریخچه تورم

در قرن دوم میلادی مارک اورل امپراتور و فیلسوف معروف روم در نتیجه جنگ طولانی میزان عیار مذکوکات رایج را تنزل داد و به این ترتیب از ارزش سکه های رایج به میزان مشابهی کاسته شد. در قرن سوم میلادی نیز به دنبال اغتشاشات گوناگونی که در امپراتوری رم به وقوع  پیوست قیمت ها به شدت رو به افزایش گذاشت و هرج و مرج پولی شدید و مشکلات اقتصادی فراوانی پدید آمد که به گفته برخی از مورخان به پایان یافتن «عصر طلایی» منجر گردید.

درانقلاب کبیر فرانسه دچار مشکلات و نیاز های شدید مالی شد دولت انقلابی را وادار به انتشار مقادیر زیادی پول های کاغذی موسوم به Assignat نمود که تورم شدیدی را به همراه آورد. همچنین در انگلستان متعاقب منازعات چندین ساله این کشور با ناپلئون و هزینه های سنگین ناشی از آنها در آمریکا به دنبال جنگ های داخلی و در شوروی در پی وقوع انقلاب ۱۹۱۷ تورم های شدیدی پدید آمد و کامل تر این تاریخچه در فایل آن گفته شده است.

تعریف تورم

تورم در پندار مردم عادی، افزایش قیمت ها است. از آن فراتر تورم افزایش پیاپی قیمت ها  و به نظر ما صعود خود افزای قیمت ها است یعنی اگر تورم به حال خود گذاشته شود، مکانیسم قیمت ها، لا اقل در کوتاه مدت موجب تعادل نخواهد شد و بی تفاوتی دولت و یا مقامات پولی و مالی کشور موجب تشدید تورم خواهد گردید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “بررسی تورم و تاثیر اقتصادی آن بر جامعه”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرفروش ترین ها

محصولات مرتبط

شما اینجا هستید :