انرژی هسته ای

۹,۹۰۰ تومان

محصول باکیفیت

محصول با کیفیت

پرداخت امن و آنلاین

دانلود پس از پرداخت

ضمانت بازگشت وجه

ضمانت بازگشت وجه

مفاهیم اساسی هسته

مطالعات فیزیک هسته‌ ای در اطراف دو مسئله اساسی دور می‌زند. نخست سعی می‌شود به خصوصیات نیرویی هسته را به هم نگاه می‌دارد پی برده شود. سپس کوشش می‌شود رفتار سیستم‌ های چند ذره‌ای، نظیر هسته‌ ها توجیه شوند. این دو مسئله به هم مربوطند زیرا خواص سیستمی متشکل از بسیاری ذرات، تا حد زیادی توسط نیرویی که ذرات را به هم متصل می‌کند تعیین می‌شود. از طرفی چون ذرات بسیاری در بر هم کنش هستند به سادگی سایر جنبه‌ های سیستمی از این نوع آشکار می‌شوند.
فیزیکدان‌ ها می‌توانند سیستم‌ های چند ذره‌ای را فقط در محدوده رشته تقریب‌ های معینی توضیح دهند که توسط واقعیت تجربی خاصی که آنها در پی توجیه آن هستند تعیین می‌شوند.

مثلاً : اغلب برای توضیح رفتار یک مقدار گاز کافی است از قوانین گازها (قانون بویل، چارلز و…) استفاده کرد ولی این قوانین تفصیلات جنبش مولکولی را که برای توصیف رسانایی گرمایی گاز لازم است شامل نمی‌شود در مورد هسته‌ها این توصیف‌ های تقریبی را «مدل» می‌نامیم. بیشتر بحث ما در این کتاب مبتنی برای چنین مدل‌ هایی است که هر کدام فقط بر گستره محدودی از شرایط تجربی مناسب است.

ماده و خواص آن

هوا، ذرات گرد و خاک، بنزین، بطری پلاستیکی و هر چیز دیگری که جرم و حجم داشته باشد به عنوان ماده تعریف می‌شود.
هر اندازه شیء سنگین‌ تر باشد مقدار ماده موجود آن نیز بیشتر است مثلاً جرم یک گلوله آهنی خیلی بیشتر از یک توپ پینگ پنگ هم اندازه آن است.
جرم مشابه وزن است با این تفاوت که وزن بستگی به نیروی گرانی است و از آنجا که نیروی گرانی از مکانی به مکان دیگر تغییر می‌کند وزن نیز تغییر می‌کند اما جرم تغییر نمی‌کند زیرا به نیروی گرانی بستگی ندارد جرم یک ماده به وسیله ترازو اندازه‌گیری می‌شود.

انرژی هسته‌ ای

انرژی هسته‌ ای چیست و چگونه می‌توان آن را کنترل کرد؟

انرژی هسته‌ ای که گاهی آن انرژی اتمی نامیده می‌شود از متلاشی شدن هسته اتمی‌ های سنگین یا از به هم پیوستن اتم‌ های سبک به دست می‌آید. تا صد سال پیش کسی نه از وجود اتم آگاه بود، نه از انرژی هسته‌ ای . بنابراین کسی هم از آن وحشتی نداشت و به کنترل آن نمی‌اندیشید.

انفجار های اتمی در گیر و دار جنگ جهانی دوم ویرانگری‌ های بمب‌ های اتمی امریکا در دو شهر ژاپن و انفجار نخستین بمب ئیدروژنی در سال ۱۳۳۱ شمسی، از یک سو جهان را از این قدرت ویرانگر به وحشت انداخت و از سوی دیگر سیاستمدران و دانشمندان را بر آن داشت تا به کنترل آن بیاندیشند و تلاش کنند تا این انرژی را به خدمت مردم و بهتر کردن زندگی آنها در آورند.

آیزاک آسیموف، دانشمند آمریکایی، درباره کوشش‌ هایی که به کشف هسته اتم و ذرات درون آن انجامید به پژوهش پرداخته است و از تاریخ پیشرفت‌ های آدمی، با تکیه بر رگه‌ های علمی این تلاش صد ساله، به زبانی ساده و گیرا سخن می‌گوید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “انرژی هسته ای”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرفروش ترین ها

محصولات مرتبط

شما اینجا هستید :