تاریخ ایران بعد از اسلام (فرجام روزگار ساسانیان)

۲۴,۰۰۰ تومان

محصول باکیفیت

محصول با کیفیت

پرداخت امن و آنلاین

دانلود پس از پرداخت

ضمانت بازگشت وجه

ضمانت بازگشت وجه

تاریخ ایران بعد از اسلام ، ‌از فتح مداین بدست اعراب آغاز که در دنباله آن دولت عظیم کهنسال ساسانی انقراض یافت و سراسر ایران به دست اعراب افتاد . دولت عظیم ساسانی به چه سبب با سرعتی چنان شگفت انگیز سقوط کرد و قوم گمنام عرب چگونه در عرضه تاریخ جهان ناگهان چنان عظمت و قدرتی شگرف بدست آورد. تحقیق این نکته مستلزم غور در تاریخ اواخر ساسانیان و مالعه وقایع واحوالی است که منجر به ضعف و انحطاط قطعی آن دولت گشت .
سقوط ساسانیان البته از ضربت عرب بود لیکن در واقع از نیروی عرب نبود . چیزی که مخصوصاً آن را از پا درآورد غلبه ضعف و فساد بود. دولت عظیم کهنسال ساسانی در آن روزگاران فترت و نکبت چون سلیمان مرده یی بود که تکیه برعصای برپا مانده اما موریانه خورده خویش داشت و هر تندبادی که از کران صحرایی برمی خاست می توانست آن پیکر فرتوت بی رمق را خاک خورد کند و به مغاک هلاک بسپارد.
حوادث خونین عهد مزدک وقباد بلهوسیهای خسروپرویز بین آنها رشگها ودشمنیها پدید آورده بود. حشمت حکام را قدری نمانده بود. حرص و تجمل چنگ انداخته بود و تمام مبانی حکومت را سست و ضعیف کرده بود.
تصویری دیگر شکایت تلخ و دردناک برزویه طبیب است در مقدمه کلیله ودمنه که بی شک قسمتی از احوال روحانی و اخلاق اواخر عهد ساسانیان را روشن می کند .می گوید : «درین روزگار تیره که خیرات براطلاق روی به تراجع آورده است و همت مردان از تقدیم حسنات قاصر گشته … کارهای زمانه میل به ادبار دارد وراستی مهجور ومردود وحق منهزم وباطل مظفر و متابعت هوی سنت متبوع وضایع گردانیدن احکام خرد طریق مشروع ومظلوم محق ذلیل و ظالم مبطل عزیز وحرص غالب و قناعت مغلوب و عالم غدار بدین معانی شادمان به حصول این ابواب تازه و خندان …» این سخنان اگر بعد از عهد انوشروان هم نوشته شده باشد باز تصویر احوال روحانی این عصر ضعف وانحطاط بشمارست .
از آغاز تشکیل دولت ساسانی هرروز آتشگاه و موبد غنیتر و حریصتر می شدند . اهتمام کسانی مانند شاپورسوم ویزدجرد اول و قباد برای جلوگیری ازین توسعه طلبی آتشگاه پیشرفتی نیافت.
مغان که از خاندانهای توانگر بودند بجز حکومت دینی حکومت دنیوی را نیز باضیاع و عقار فراوان در دست داشتند. از این رو بود که پیش از عهد اسلام آیین عیسی رفته رفته رواجی تمام می یافت و دین زرتشت را در بین طبقات دردمند و حتی در بین اشراف تربیت یافته پس میزد.
مطالع حکام و فرمانروایان باضافه فساد و اختلاف موبدان وروحانیان علائق و عقاید کهن را به سستی افکنده بود. شاهان ، خود از استیلاء دشمنان همواره در خاطر دغدغه سقوط وبیم جان می پروردند و آرام و قرار نداشتند.

تعداد صفحات : ۸۲
نوع فایل : ورد ۲۰۰۳ (.doc)

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “تاریخ ایران بعد از اسلام (فرجام روزگار ساسانیان)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرفروش ترین ها

محصولات مرتبط

شما اینجا هستید :