بررسی سیستم حقوق و دستمزد مرکز خدمات بهداشت و درمان

۱۲,۰۰۰ تومان

محصول باکیفیت

محصول با کیفیت

پرداخت امن و آنلاین

دانلود پس از پرداخت

ضمانت بازگشت وجه

ضمانت بازگشت وجه

بررسی سیستم حقوق و دستمزد مرکز خدمات بهداشت و درمان شهرستان مرودشت

همه ما می‌دانیم که هدف نهایی و اصلی شرکت‌ها یا مؤسسات به دست آوردن سود و منافع بیشتر است و می‌دانیم که هر چه هزینه‌های این مؤسسات و شرکت‌ها کمتر باشد سود بیشتر است.
یکی از عوامل تاثیرگذار بر سود مؤسسات هزینه و حقوق و دستمزد است. هزینه‌ای که بخش اعظمی از هزینه‌های بخش مؤسسات صنعتی، تولیدی و… را تشکیل می‌دهد.

کاهش این هزینه‌ها و نحوه محاسبه آنها از اهمیت خاص برخوردار است به صورتی که در برخی مؤسسات مشاورهای تخصصی را برای سر و سامان دادن این هزینه‌ها منصوب کرده‌اند. در این مورد ما نیز سیستم حقوق و دستمزد یک بخش خدماتی دولتی را بررسی کرده‌ایم تا بدانیم نحوه عملکرد آن چگونه است، تا با این شیوه‌ها آشنا و آنان را برای خود در مؤسسات دیگر به کار بریم.

کسانی که در رشته‌های امور مالی مشغول به تحصیل می‌باشند و اطلاعات حسابداری را فرا می‌گیرند یکی از انواع هزینه‌هایی که باید به آن آشنا شوند هزینه حقوق و دستمزد است و بالطبع روش حسابداری و ثبت این هزینه را در دفاتر روزنامه کل فرا خواهند گرفت. ولی باید توجه داشت بحث هزینه حقوق و دستمزد سازمان یا مؤسسه‌ای که در آن کار می‌شود نیاز به دانش سیستم‌های کنترل حقوق و دستمزد، شناخت قوانین موجود از قبیل بیمه، مالیات و سایر موارد قانونی، تهیه اسناد و مدارک، ثبت لیست‌های حقوق و دستمزد و سایر موارد دارد، تا کلیه عوامل حقوق و دستمزد به بهترین نحو شناسایی شده و بدون هیچ مداخله‌ای تأثیر داده‌ شوند.
همچنین در مؤسسات تولیدی، صنعتی و… هزینه نیروی کار بخش اعظمی از بهای تمام شده تولید کالا و خدمات یک مؤسسه یا یک واحد اقتصادی را به خود اختصاص می‌دهد و بالطبع تأثیر قابل توجهی بر سود این واحدها خواهد داشت. البته اهمیت حقوق و دستمزد واحدهای مختلف متفاوت است ولی به طور معمول هزینه حقوق و دستمزد ۳/۱ از درآمد‌های واحد اقتصادی، تجاری و غیره را به خود اختصاص می‌دهد.
بنابراین، پر واضح است کسانی که در رشته‌های امور مالی تحصیل می‌کنند باید اطلاعات جامع و کافی در این زمینه داشته باشند.
امید است که این پروژه بتواند مورد استفاده همگان قرار گیرد.

سیستم حقوق و دستمزد

سیستم حقوق و دستمزد چگونه باید باشد؟
یک سیستم حقوق و دستمزد باید به گونه‌ای طراحی شود که اطلاعات لازم در رابطه با حقوق و دستمزد را به سرعت و به موقع جمع‌آوری و پرداختی به کارکنان را طبق روش‌های مربوط محاسبه کند. در ضمن روش‌های کنترلی مناسبی برای جلوگیری از پرداخت وجوه به شکل غیر قانونی به افراد متقلب ایجاد نماید.

اجزاء و عناصر سیستم حقوق و دستمزد

به طور کلی این اجزاء شامل سه دسته زیر می‌شود:
۱-    دایره کارگزینی
۲-    دایره ثبت ورود و خروج پرسنل
۳-    دایره حسابداری حقوق و دستمزد
که بررسی وظایف این اجزاء به صورت زیر می‌باشد:

وظیفه دایره کارگزینی

واحد کارگزینی در هر مؤسسه وظیفه تهیه و تدوین دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌های استخدامی پرسنل با رعایت و مدنظر قرار دادن قوانین کار و امور اجتماعی و سایر قوانین را به عهده دارد و از طرفی وظایف دیگری در ارتباط با پرسنل همچون آموزش، نحوه استفاده از مرخصی و تعیین شرح وظایف، نقل و انتقال پرسنل به سایر بخش‌های مؤسسه و موارد مشابه را عهده‌دار است.

وظیفه دایره ثبت ورود و خروج پرسنل

وظیفه این بخش جمع‌آوری اطلاعات مربوط به زمان انجام کار پرسنل و در واقع حضور و غیاب هر یک از کارکنان در مؤسسات و واحدها می‌باشد که به طرق و روش‌های خاصی این کار صورت می‌گیرد.

وظیفه دایره حسابداری حقوق و دستمزد

این دایره وظیفه تهیه و تنظیم لیست حقوق و دستمزد هر یک از کارکنان و تعیین مبلغ ناخالص و خالص حقوق و دستمزد را به عهده دارد.
با توجه به شکل فوق متوجه می‌شویم افرادی که برای استخدام وارد مؤسسه می‌شوند ابتدا در بخش کارگزینی مؤسسه اقدام به انعقاد قرارداد کار نموده و با توافق‌هایی در ارتباط با نحوه و شرایط کار و زمان و مد‌ّت و سایر مواردی که طبق قوانین کار مشخص شده به عنوان یکی از پرسنل آن مؤسسه شروع به کار می‌نماید.
سپس اطلاعات توافق‌های کار شامل زمان مد‌ّت کار، میزان حقوق و دستمزد و نرخ دستمزد و سایر موارد در اختیار واحد حسابداری حقوق و دستمزد قرار می‌گیرد و از طرف دیگر فرد مذکور پس از کار در مؤسسه، واحد ثبت ورود و خروج اطلاعات مد‌ّت زمان کار ایشان را طی مد‌ّت کار ثبت می‌نماید که معمولاً پس از یک ماه کارکرد در زمان ورود و خروج در اختیار حسابداری قرار می‌گیرد.
واحد حسابداری پس از محاسبه مد‌ّت کارکرد فرد مورد نظر قرارداد و لحاظ کار و شرایط قانون کار، حقوق و دستمزد متعلقه پرسنل مورد نظر و کسورات قانونی ایشان را تعیین و اقدام به ثبت در حساب‌ها می‌نماید.

فهرست محتوا :
مقدمه
پیشگفتار
فصل اول: مطالب کلی سیستم حقوق و دستمزد
سیستم حقوق و دستمزد
اجزاء و عناصر سیستم حقوق و دستمزد
وظیفه دایره کارگزینی
وظیفه دایره ثبت ورود و خروج پرسنل
وظیفه دایره حسابداری حقوق و دستمزد
اصطلاحات رایج مرتبط با کار و تأثیرگذار بر حقوق و دستمزد
حقوق یا مزد مبنا
مد‌ّت کار
روز کاری
شب کاری
کار مختلط
کار نوبتی
تعطیلات و مرخصی‌ها
فصل دوم: تأثیر پذیری حقوق و دستمزد
شمای کلی عوامل تأثیرگذار بر حقوق و دستمزد
شرح عوامل تأثیر گذار بر حقوق و دستمزد
حقوق مبنا
افزایش سنواتی
فوق‌العاده شغل
اضافه کاری
فوق‌العاده سختی کار
فوق‌العاده برجستگی
فوق‌العاده ویژه
فوق‌العاده بدی آب و هوا
حق بیمه تأمین اجتماعی
حق عائله‌مندی
حق اولاد
حق جذب
حق مسئولیت
حق ماموریت
حق مناطق محروم از تسهیلات زندگی
بیمه
مالیات بر درآمد حقوق
بازنشستگی
غیبت
کسورات قانونی
سایر کسورات
فصل سوم: نحوه محاسبه عوامل حقوق و دستمزد
محاسبه عوامل حقوق ودستمزدو خالص پرداختی به شخص حقوق بگیر
فصل چهارم : تهیه لیست حقوق و دستمزد و انجام ثبت های آن
لیست حقوق و دستمزد
ثبت های لازم منعکس کننده در دفاتر پس از تهیه لیست حقوق و دستمزد
منابع ومآخذ

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “بررسی سیستم حقوق و دستمزد مرکز خدمات بهداشت و درمان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرفروش ترین ها

محصولات مرتبط

شما اینجا هستید :